Go Back   Russisk-Dansk Forum > Rejser til Rusland, Hviderusland, Ukraine og det tidligere Sovjetunionen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-01-2013, 21:04
Belarus Belarus is offline
Retired

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Default Visum til Belarus. Nemt og let !

Så kom der visum til Belarus.

Det var lidt spændende den her gang. Normalt ansøger man som dansker ved den belarussiske ambasade i Stockholm. Men på grund af stridigheder imellem Sverige og Belarus, er det ikke længere muligt at få visum der.

Istedet er man henvist til enten at få visum i lufthavnen i Minsk, eller ansøge ved den belarussiske ambasade i Berlin. Selv om ambasaden i Berlin har lovet også at varetage alle de skandinaviske borgere på ambasaden, dog med en lidt længere ekspeditionstid. Ja, så er det at foretrække istedet for at risikere at stå i flere timer i Minsk lufthavn og betale 50% mere.

Fra afsendelse i Danmark til Berlin. Behandlingstiden i Berlin. Til modtagelsen i Danmark, er gået 12 hverdage. Pris: 60 euro = 447kr
Reply With Quote
Old 07-02-2013, 13:03
EnClair EnClair is offline
New Member

Default Hjælp?

Hej,

det virker meget forvirrende at søge visum til Belarus. Kan nogen hjælpe med, hvordan vi gør? Vi taler ikke russisk, og er meget usikre på, hvordan vi søger visum i Berlin.

1. Hvilke oplysninger skal de bruge?
2. Hvordan frankerer man en kurvert, der skal tilbage fra Tyskland?
3. Vi skal rejse ind over land og ud igen over land. Vil det give problemer?
4. Vi skal fra Brest til Warszawa. Det ser ud til, at vi skal tage en taxa til grænsen og så til stationen i Terespol til fods eller med taxa. Er det nemt nok?
Reply With Quote
Old 07-02-2013, 21:29
Retired

Hej EnClair

Ifølge den anden post du har lavet sidste forår hvor i rejste fra Moskva-Minsk-Sankt Petersborg. Da ansøgte du sikkert visum igennem den belarussiske ambasade i Stockholm.
I år skal du så igen bruge visum til Belarus, og skal i år ansøge om visum igennem den belarussiske ambasade i Berlin.

Ansøgningen er faktisk den samme. Eneste forskel er, at i Stockholm var visumansøgningen på russisk/engelsk. I Berlin er den på russisk/tysk.
De 43 felter skal udfyldes på samme måde som du gjorde sidste år.

http://belembassy.org/visa/visa_de.html
med visumansøgningen besvarer jeg dit spørgsmål 1.

http://russisk-dansk-forum.dk/showthread.php?t=2516
med denne tråd besvarer jeg dit spørgsmål 2.

Jeg har selv rejst med tog fra Litauen ind i Belarus. Har du dit visum i orden er der ingen problemer. Dog skal du købe deres sundhedsforsikring. Den koster 0,50 euro pr. dag du befinder dig i landet. Kan du ikke købe den på den grænse du passerer, vil du blive beordret til at købe den når du ankommer til dit destinationsmål. I vores tilfælde i Minsk.
Med dette besvarede jeg dit spørgsmål 3.

Jeg har ikke selv prøvet at passere grænsen imellem Polen og Belarus.
Reply With Quote
Old 07-02-2013, 22:22
New Member

Default Nyt for os

Hej,

vi kom aldrig afsted sidste gang :-) Derfor har jeg aldrig søgt før. Denne gang har vi købt flybilletter, så nu er vi sikre på at komme afsted.

Skal vi have en invitation, og hvordan får vi den?

Jeg har været på ambassadens hjemmeside, og det ser ud til at være ret lige til, men jeg er usikker på invitationen. Skal vi have booket hotellerne hjemmefra?
Reply With Quote
Old 07-02-2013, 23:10
Retired

Hej igen.

Ja, i skal have invitation.
Prøv at læse på vores webside om Belarus.
www.belarus.webbyen.dk

Vælg fanebladene: Visum til Belarus og spørgsmål og svar.

Så tror jeg du får svar på det meste. Er du efterfølgende stadigvæk i tvivl, står jeg gerne til rådighed.
Klik da på fanebladet: Kontaktside og læg dit telefon nummer.
Så tager vi en snak over telefonen
Reply With Quote
Old 09-02-2013, 20:09
New Member

Default Invitation?

Hej,

hvis man læser på FDM's side, skal man ikke have invitation. På den hviderussiske ambassades hjemmeside, ser det også ud til at visse nationer ikke skal have invitation :"for citizens of migration-secure states, a simplified visa procedure is provided, which does not require visa support documents"

Betyder det, at man ikke længere skal have en invitation?
Reply With Quote
Old 09-02-2013, 21:53
Retired

Default Du SKAL have invitation

Jeg er ked af at sige det. Du skal medsende en invitation sammen med din visumansøgning.
I visum ansøgningen til Belarus under punkt: 20,21,22 og 23 skal du oplyse:

Privat invitation.
I punkt 20, oplyser du så navnet på den privat person i Belarus der har inviteret dig.
I punkt 21, oplyser hvor vedkommende bor i Belarus. Navn, adresse og telefon nummer.
I punkt 22, oplyser du hvor du har tænkt dig at bo under dit ophold.
I punkt 23, oplyser du at dit besøg drejer sig om privat besøg.

Turist/organisation.
I punkt 20, oplyser du navnet på det turistfirma som har inviteret dig.
I punkt 21, oplyser du hvor det turistfirma har sin adresse mm.
I punkt 22, oplyser du hvilket sted du skal bo. Altså hotel eller lejet lejlighed.
I punkt 24, oplyser du turist.

Derfor SKAL du som dansker have invitation for at besøge Belarus. Du får afslag på din visumansøgning uden at medsende bilag fra et turist firma når du ansøger som turist.
(De normale betingelser fra turistfirmaet, er at du vælger et hotel de samarbejder med, og at du køber mindst to af deres turistture. Jeg valgte selv byrundtur i Minsk samt at se Stalin Line 60 km fra Minsk.
Invitationen mailer de herefter til dig, så du kan medsende den sammen med din visumansøgning.)

Med hensyn til privatvisum. Her medsender man selvfølgelig ikke en invitation. Men myndighederne kontakter den person du opgiver, for at høre nærmere.

Til sidst. Det lyder måske meget besværligt. Men det er faktisk meget let. Igennem turistfirmaet vælger du hotel efter din pengepung. Du vælger to af deres turistture.(dette er heller ikke et problem, da man også besøger Belarus for at se noget). Til gengæld sørger de for at du bliver registreret.
Reply With Quote
Old 09-02-2013, 22:10
New Member

Default ØV

Det virker dyrt. Jeg overvejer at bruge privateguide.dk. Her skal jeg kun booke hoteller og det er på dansk. Belarustour service er også en mulighed. Her skal man kun bestille to overnatninger og så betale 20 USD for en invitatioin.

Er der nogen der kender de to bureauer?
Reply With Quote
Old 10-02-2013, 06:10
Retired

Default De er begge okay

Hej igen.

Vi anbefaler jo faktisk selv at bruge Belarus Tour Service her på RDF. Jeg brugte dem selv da jeg besøgte Belarus første gang. Du skriver at man kun behøver at booke to overnatninger og betale 20 dollars.
Det er sikkert rigtigt hvad du skriver. Jeg har ikke grund til at tro andet.
Det eneste jeg så kan sige er, at så er betingelserne i firmaet ændret siden jeg fik visum. Men alt i alt er det jo kun godt hvis betingelserne er lettere.

Grunden til at jeg ikke har været opmærksom på dette er, at alle de andre gange jeg har besøgt Belarus har det været med privat invitation.
Med hensyn til privateguide, har jeg kun hørt godt om dem. Jeg havde faktisk dem ind over min egen ansøgning da jeg ansøgte om visum min første gang. Nu forholder det sig sådan, at tjekker du privatguide hjemmeside, vil du se at de har et samarbejde med Belarus Tour Service.
Fordelen ved at bruge privatguide er, at du slipper for at tale direkte med Belarus Tour Service (selv om firmaet snakker rigtig godt engelsk). De fører med andre ord, samtalen for dig.

I kan jo gøre op med jer selv, om i vil kontakte Belarus Tour Service direkte, eller om i vil kontakte privatguide, og lade dem gøre arbejdet for jer.

Med hensyn til hvad det ene og det andet koster. Ja, det finder i jo nok ud af.

Dog vil jeg sige, at det ikke er nogen dum ide, at købe nogle ture igennem turistfirmaet man bruger.
Vi kender i Danmark den serie der hedder: Turen går til ........... Der findes ingen bog angående Belarus.
Derfor kan man af sit turistfirma få en guide, som fortæller en hvad man står og kigger på.
Reply With Quote
Old 09-05-2013, 19:14
New Member

Default Jeg fik det :-)

Jeg søgte visum i Letland. Det koster 60 euro + forsendelse. 20 euro for at få det sendt retur med TNT. Det kan kun fås til besøg under 10 dage, men det gør, at man selv kan vælge hotel. Nemt og billigere end f.eks. private guide. Som turist er det vejen frem.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules