Go Back   Russisk-Dansk Forum > Dansk-russiske ægteskaber og forholdsdiskussioner

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2009, 18:32
T63
Guest

Default Mulighed for at studere i Danmark.

Er der nogle der kan svare mig paa hvorledes mulighederne er for en ung russisk pige at starte paa et studie herhjemme.
Det drejer sig om en ung pige paa 18 aar.

Jeg er bekendt med, at kommer hun her til landet via EU-reglerne (stort set eneste mulighed), saa kan der ikke soeges SU, da hun ikke falder ind under integrationsloven.
Omend muligheden opstaar efter 18 til 24 maaneder . . .

Hilsen
Jens
Reply With Quote
Old 23-09-2009, 19:26
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Det ved Astra sikkert alt om, da han har en datter der skal studere, men alt andet lige, så kan jeg da godt se, at hvis I ikke med EU modellen har de samme goder, som dem der hører ind under integrationen, så er der måske en lidt kedelig hurdle der ?

Når man lige pludselig skal til at forsørge 2 mere, så koster det jo altid noget mere i det daglige budget, så hvis man ikke har taget forbehold for dette, så opdager man det hen ad vejen.

Jeg taler af egen erfaring, men det kommer da ikke bag på mig og så sparer jeg bare på andre felter, da familien har absolut førsteprioritering.
F. eks. er jeg ikke typen der sidder på værtshus, eller går i byen, så alene der, er der jo penge man kan hellige familien,- eller også handler det bare om at have en gage, der er tilstrækkelig høj.
Reply With Quote
Old 24-09-2009, 05:37
T63
Guest

Indtil videre vil hun goere det saa nemt for mig som muligt og mener jeg skal traeffe mit valg ud fra dette, saa med den indgangsvinkel, har vi talt om at datteren bliver i Rusland og studerer paa universitetet, hvor hun saa flytter alene til Danmark.
Dvs. den nationale loesning kan blive aktuel, men der er mange ulemper ved det valg. Vi stilles i mange tilfaelde langt bedre ved EU modellen, bl.a. ingen garanti paa 60000, saa alene her er der en oekonomisk gevinst.
Reply With Quote
Old 24-09-2009, 10:27
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

I og for sig, så skal du ikke tænke så meget på anfordringsgarantien, da det ikke plejer at være noget problem, at få din bank med på den og du betaler så lidt om året i rente, så det er ikke at regne for noget.

Mht. til datteren, så skal I være sikre på hvad i gør, for savnet er måske ikke så slemt i starten, men det kan det blive efterfølgende.
Her taler jeg ud fra vores erfaring, da vores datter som sagt er 19 år og stadig bor i lejligheden i Sibirien og her er det selv med 5 universiteter i byen, ikke alt hun kan studere.
Hun kan godt studere til eks. læge & ingeniør, hvis det er det hun vil, men en simpel bachelor eller master degree, det er ikke muligt at tage og hvis de gerne vil have et bevis på engelsk trin B, som mange af de vestlige uni kræver, så skal hun da rejse temmelig langt og betale det der svarer til 2000,- dkr. bare for at gå op til en eksamen i det.
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 20:31
Astra16V's Avatar
Astra16V Astra16V is offline
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Send a message via MSN to Astra16V

Hej Jens !

Pu ha jeg kender ikke til EU reglerne men kun til de regler som BAT og Jeg er inde inde under nemlig de nationale regler om FS og for vores vedkommende så studere voeres datter på HTX og vil pr. 1st januar kunne modtage SU da hun fylde 18 år her i næste månede. Jeg ved dem som bliver FS efter nationale regler kan studere gratis som alle andre danskere men jeg er ikke sikker på om det også gælder i jeres tilfælde. Men at lade datteren blive i Rusland kan langt fra anbefales for US vil så se på det på den måde at hvis i benytter jer af de nationale regler til hende vil i komme til at stå i samme situasion lige som BAT og hans kone i ikke kan få datteren til Danmark da hun er over 15 år og ikke kan få FS . Så i er nødsaget til at tage hende med når i beslutter nu skal det være. Jeg vil meget gerne prøve at se om jeg finde ud af om hvordan reglerne er hvis du ønsker det.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 26-09-2009, 11:52
T63
Guest

Hej Astra.

Tak for dit svar. Jeg staar og vakler lidt mellem den nationale loesning og EU-retten, hvor EU-retten er den jeg er mest lun paa.
Jeg ved at der har vaeret en sag hvor en kvinde fik sin mand her til landet via EU-retten, men hun arbejdede saa i opholdslandet de 3 maaneder.
Hun fik tilkendt SU til sin mand efter at have vaeret bosiddende 2 aar i Danmark. Det var ikke et krav at hun baade opholdt sig og arbejdede i et andet EU-land.
Det kan saa ikke direkte overfoeres i min situation da det er hendes datter vi her taler om.

Som det ser ud nu, vil hun gerne bosaette sig i Danmark og lade datteren forblive i Rusland og faerdiggoere sine studier. Jeg ved at der er stort ansoegerfelt til de hojere laereanstalter og mere end 1/3 ansoegere fik afslag denne sommer.
Men min tanke var, at datteren kom med og saa kunne starte paa HG / HTX / HF, men jeg aner intet om optagelsesbetingelser for en russisk tilflytter og om hun "bare" lige kan starte en saadan uddannelse.
Reply With Quote
Old 26-09-2009, 16:06
Astra16V's Avatar
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Hej T63 !

Uha nu begynder det er blive mere kompliseret . Jeg er nød til at vide noget mere om datteren for at jeg kan hjælpe jer. Først hvor gammel er datteren ?? og hvilket skole/uddanelse har hun ?? Det jeg ved er at for vores datter så startede hun i mulitklassen som kommunen tilbød der gik hun meget kort tid da hun kedet sig bravt og var langt foran alle de andre så derfor flyttede vi hende så på en ganske almendelig dansk folkeskole hvor hun så fuldførte 10 klasse og der efter startede på HTX hvor hun nu er startet på 2G . Som udgangs punkt kan de ikke få SU før de er flydt 18år. Den med de 2 års ophold her i landet er god nok hvis det er efter de nationale regler. Det samme gælder for din kommende viv. T63 må jeg spørge hvorfor du vakler mellem EU og de nationale regler ?? Er det fordi datteren er over 15 år ?? eller er det fordi at EU reglerne gør det at man slipper for nogle regler og ikke skal stille en anfordingsgaranti ??
Hvis det kun er for de små ting omkring de nye regler for FS og anfordringsgaranrtien jamen så vil jeg bestemt ikke råde jer til at bruge EU reglerne for de nye små ting som er kommet til ved almendelig FS er til at overskue og ja det koster lidt men herre gud det er jo pengene værd og hvad det angår anfordingsgarantien jamen den koster omkring et par hundrede kroner om året at have og den kan jo nedsættes til det halve når sprogskolen er fædig gjort så bliver det endnu billigere. Så T63 overvej nu alt inden i begiver jer ud i noget som helst for det er at fortrække at bruge de Nationale regler ved FS fordi de giver jer mere tryghed og nogle gode tilbud fra det offentlige som i selv skal stå for hvis i vælger EU reglerne og lade datteren blive i Rusland kan langt fra IKKE ANBEFALES for gud skyld tag hende med jer i må ikke efterlade hende. Det giver kun STORE problemmer bagefter prøv bare at spørge BAT hvad de har været igennem og stadig ikke fået deres datter hjem . Jeg ser sådan på det at et barn er et barn og vi som forældre må og skal gøre vores aller bedste for at passe godt på dem og det er vores opgave at se til de har det godt. Jeg er sur over den lov som er pt i FS reglerne for hvem er det fjols der har fundet på at når et barn er over 15 år så kan det ikke komme med sin mor til DK ?? Den person som har fundet på dette burde metal undersøges for der er da ingen hjerneceller tilbage oppe på førstesalen ja undskyld mit sprog men jeg bliver så mega gal for børn er børn også selv når de er over 15 år og hvor tit ser vi ikke her hjemme at børn bor hjemme helt ind til de er 25 år og stadig er afhængi af far og mors indtægt for de kan ikke klare sig selv i den alder for der er der uddanelse og sjov i gaden så de tænker ikke på livet som vi forældre gør. Derfor T63 lov mig nu at tage jeres pige med jer det er alfa omega og i gør kun pigen en bjørnetjeneste ved at lade hende studere færdig i Rusland og den uddanelse hun får er aligevel intet værd her i landet så T63 du må kontakte de myndigheder som står med dette og tale med dem jeg er sikker på det er en løsning. Men lad mig få noget info så skal jeg nok finde ud af det for dig/jer.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 26-09-2009, 17:09
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej !

Fandt lige reglerne om SU og om den med brug af EU retten og desværre Jens ser det ikke lovende ud for jeres datter. Men kig på linket og læs indholdet.

http://www.su.dk/SU/betingelser/uden...r/default.aspx

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 29-09-2009, 09:57
T63
Guest

Hej Astra (og I andre).

Først; Tusind tak for al støtte!

Vel ankommet hjem efter 19 vidunderlige dage i Yoshkar-Ola, men med en gang halsbetændelse til følge.

Vores forhold til hinanden har udviklet sig til nu at være meget intenst, vi kan ikke undvære hinanden og er derfor blevet enige om at prøve om vi kan ses igen i december - og om muligt blive borgerligt viet herhjemme. Der er så lige nogle ting jeg skal have på plads.

Vi aner ikke længere fra eller til, da der ingen løsning findes. Jeg ved ikke Astra hvordan Natalia og jeg kommer videre, for kunne vi få datteren med os, så var det den bedste løsning.
Sagen er den, at datteren startede på universitetet her 1 september.
Hun fylder 18 år den 26. december.
Men som det ser ud, så hvis vi anvender den nationale løsning, er det udelukket at vi kan få hendes datter med os.
Det er så til gengæld muligt via EU reglerne, men her har jeg så lidt problemer og samtidig er det spørgsmålet med datteren og studierne?

Jeg tænker meget på om der er andre løsninger med hun studerer færdig i Rusland og herefter kommer til Danmark for at studere yderligere og så bor hos os.
Vi har talt om at hun kan udstationeres i Tyskland i en periode under studierne på universitetet.

Hvis vi gifter os i december, så ville jeg beholde hende her og vi søgte om processuelt ophold til hende, vi kan ikke længere undvære hinanden og vi begge brænder for dette ønske. Dette dog afhængig af andre forhold (kørekort, datter m.v.).
Men igen . . . hendes datter?

Som Natalia sagde til mig: Har de mennesker der har lavet disse regler da slet ingen børn og intet hjerte???
Reply With Quote
Old 29-09-2009, 10:04
T63
Guest

Quote:
Originally Posted by ASTRA16V View Post
Hej !

Fandt lige reglerne om SU og om den med brug af EU retten og desværre Jens ser det ikke lovende ud for jeres datter. Men kig på linket og læs indholdet.

http://www.su.dk/SU/betingelser/uden...r/default.aspx

Mvh.
Astra16V
Som udgangspunkt kan hun godt få SU via EU-reglerne, men det kan datteren ikke.
Sådan læser jeg det.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules