Go Back   Russisk-Dansk Forum > Rejser til Rusland, Hviderusland, Ukraine og det tidligere Sovjetunionen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2011, 08:59
Figaro Figaro is offline
Retired

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Send a message via Skype™ to Figaro
Default Kiev november 2011

Havde en aftale med Aerosvit - og den holdt de så.....
Vi landede til tiden, alt gik som det skulle, dansk besætning med masser af smil.

Min sædvanlige chauffør, Egeniy, stod klar, men inden da havde jeg set et par danske handelsrejsende hakke sig gennem taxi-smølferne.

Vi gav en af dem et lift ind til byen - det er sgu' uhyggeligt der ikke er lidt mere orden på den taxi-kørsel.

Velankommet til mit hotel, gik turen straks hen på den nærmeste (Ukrainske) restaurant.
En gang stegte kartofler, lidt okse-lever stegt med æbler og bacon, tilsat rødvin, ums, så er der mad der vil noget - skyllet ned med et par vodka'er, bliver frokosten ikke bedre.
Kaffe til dessert - 65 UHA - eller ca. 40 kroner - tilsat masser af smil, venlige tjenere og ikke mindst, ønsket om at komme tilbage.

Hér er begyndende koldt, vi holder os lige omkring +1 til+3 - men faktum ingen sne er godt.

Dagen gik med rundtur til de gammel-kendte kirker, pldser og små baggårds-caféer.

Vel retur til hotellet kl. 23.30 fik jeg lidt af en overraskelse.
Hér er en "dame-bar" - altså - pigerne sidder i baren og vil gerne "lokke" dig ind på natklubben (som også er på hotellet).

Sagde nej tak til natklub - og blev derefter tilbudt andre oplevelser.
Fik dog lov til at sidde i fred med min kaffe + vodka, men bid fik de alligevel blandt de ca. 15 mandlige gæster på baren.

øv - det er jeg jo ikke vant med at se i Kiev.
Måske fordi jeg mest har boet på Radisson Blu, måske fordi jeg har været heldig.
Det er en del af livet hernede - og fred være med det.

Velassosrteret morgenmadsbuffet - og en hilsen fra management om, at de sæter frugt og blomster + en lille champagne klar til i aften - det er da service.....?

Idag skal der købes lidt ind - længes efter at få købt en foret sort læderjakke + en Lenin-Cap - det bliver jo også koldt i lille Danmark en gang imellem....

Lybid Hotel gør sig umage - den ros skal de have.
Glæder mig til de næste 4 dage i denne smukke by.

Mere følger - fotos først ved hjemkomst......
Reply With Quote
Old 24-11-2011, 11:08
Tuface's Avatar
Tuface Tuface is offline
Contributing Member

Quote:
Originally Posted by Figaro View Post
Vel retur til hotellet kl. 23.30 fik jeg lidt af en overraskelse.
Hér er en "dame-bar" - altså - pigerne sidder i baren og vil gerne "lokke" dig ind på natklubben (som også er på hotellet).

Sagde nej tak til natklub - og blev derefter tilbudt andre oplevelser.
Fik dog lov til at sidde i fred med min kaffe + vodka, men bid fik de alligevel blandt de ca. 15 mandlige gæster på baren.

øv - det er jeg jo ikke vant med at se i Kiev.
Måske fordi jeg mest har boet på Radisson Blu, måske fordi jeg har været heldig.
Det er en del af livet hernede - og fred være med det.
Jeg ved ikke hvad du ser, når du er i Kiev, men det er vanskeligt at komme nogle steder i byen, hvor der er udlændinge, uden at der også er "arbejdende" kvinder... men som du siger, så er det en del af livet i Kiev - og fred være med det
Reply With Quote
Old 24-11-2011, 13:28
Figaro Figaro is offline
Retired

Hej Tuface.

Selvfølgelig har jeg da set det før- men så går man(d) udenom.....

Efter at have boet i Moskva - og rejst i disse 2 lande siden 1990, har jeg set en del - og den udvikling kvinders liv er undergået.

Når jeg skrev "øv" var det primært for at gøre lidt (dårlig) reklame for Lybid, såfremt en familie skulle herned.
Hotellet er faktisk fin fin, god service, smil i alle retninger, dørmænd der hjælper o.s.v

Familiehotel - med far i baren - nej, den går sgu' ikke.

Du kender kender sikkert ordsproget "den der søger, finder"?
Jeg har ikke behov for at finde unge piger - og da slet ikke så unge.
De er vel omkring 18-21 år - og med egne børn i den alder, så falder interessen.

Jeg ser på livet, ser den lille handlende, køber ind i sidegaderne, kigger på baggårde, kirker, statsbygninger, besøger små foreninger, foto, forfatter, kunst, dans, diskussion m.v - men altid i private hjem eller i/omkring foreningernes samlingssted.

Samtidigt bruger jeg en del tid på at kikke forbi gamle venner / familie til nuværende og fortidige ansatte - så nattelivet og de unge piger ser jeg ikke meget til.

Har du derimod et hint til smukke damer i min alder..........(joke)

Tag ikke mine bemærkninger til disse arbejdende piger som et "øv bøv" - sådan er hér bare og det kan sagtens undgås, hvis man(d) vil være fri.
Reply With Quote
Old 24-11-2011, 14:16
Tuface's Avatar
Tuface Tuface is offline
Contributing Member

Quote:
Originally Posted by Figaro View Post
Tag ikke mine bemærkninger til disse arbejdende piger som et "øv bøv" - sådan er hér bare og det kan sagtens undgås, hvis man(d) vil være fri.
Der er nu ikke så svært at undgå de arbejdende kvinder, og der er da også rigeligt at andre smukke kvinder, der ikke "arbejder", som det er muligt at snakke med, specielt når de finder ud af at man bor i Kiev pga. af arbejde, og ikke er der for at finde kvinder/kone og more sig for en uge eller weekend.

Jeg har nu boet fast i Kiev 6 år, men da jeg flyttede herned, gik der ikke lang tid før jeg stoppede med at gå ud med andre udlændinge... det er nu meget sjovere at komme der hvor de "lokale" går.

Som det er idag, hvor der både er kone og barn, er det næsten kun besøg hos private, eller man mødes på en restaurant, og en sjælden gang fester løs med andre venner på et spise/danse sted, hvor kun medlemmer og deres inviterede venner kommer ind.
Reply With Quote
Old 24-11-2011, 23:03
Figaro Figaro is offline
Retired

Kong Vinter venter lige om hjørnet.

Var i Kiev i august, påklædningen fri, mænd med små håndtasker, kvinder i lette skjørter.

Som vejret dog kan ødelægge den lille flirt der også kan signaleres i tøjet.
Vi er gået fra lethed til grå og konservativ.

Der er heldigvis et smil bag hver facade.
Pigerne har stadig høje hæle og mændene kan stadig være maskuline.

Har tilbragt en vidunderlig dag med venner.
Mødtes ved Arsenal'na Square og gik stille op gennem parken, forbi stadion og via Pertrivs'ka Alle og videre ind gennem Khresciatyi Park (bare jeg ikke staver forkert).

Fik (selvfølgelig) ikke mit kamera med, men får eftersendt fotos fra venner.

Frokost - igen så lokalt det kan gøres - på Velyka - og hér fik vi så samtalen om beklædning, dens betydning og de signaler tøjet sender.

Pigerne var klart bedst forberedt. Selv på en halvgrå torsdag kan de sagtens finde farverne frem, smykke sig, være lidt kokette.
Vi mænd måtte sande vi var i gråt, sort og lidt mere gråt.
Er vi mænd bare mere praktiske?
Er vi så smarte, at vi ved vi falder ind med stenmuren, med trafikken, med alt det andet grå?
Næh - vi er bare den smule kedeligere.....

Der ER stadig farver i Kiev på en kold novemberdag - det sørger pigerne for. Ung som ældre, har de smil i hjertet og er de glade og tilfredse, farverne danser og du ser dem allevegne.

I morgen skal jeg på Gallery Tryptykh - gud ve' om ikke Lev Markosyan udstiller endnu..

Fandt først idag ud af, at Tuface BOR HER.
Nu er jeg misundelig - det bliver bare værre når jeg kommer hjem til DK igen..
Må hellere få det bedste ud af dagene hér - ellers fortryder jeg bare.

Last edited by Figaro; 24-11-2011 at 23:05. Reason: Slåfejl
Reply With Quote
Old 24-11-2011, 23:51
bettemads bettemads is offline
New Member

Send a message via Skype™ to bettemads

Hej. Sidder lige nu i toget til københavn, skal med flyveren til Frankfurt kl. 6 her til morgen. Jeg har aldrig truffet på de " letlevende damer ", men jeg har heller ikke været så meget i de kredse, jeg har mest spist på hotellet. Jeg glæder mig til at komme til Kiev igen, men dog mest for at møde min kæreste. Jeg har hørt at det er begyndt at blive koldt derovre, der hvor hun kommer fra havde de minus 6 i går.
Reply With Quote
Old 25-11-2011, 00:37
Figaro Figaro is offline
Retired

Hej Bettemads.

Jeg håber naturligvis du får en god rejse herned.

Ja - hér er lige omkring +1 - +3 stykker i løbet af dagen - om natten - lige nu - er hér +/-0 grader.

Husk - kulden ER meget anderledes hér.
Hjemme på østkysten er 0-grader sgu' koldt, især når det blæser.
Hér er luftfugtigheden med til at holde "kuldefaktoren" nede.

Jeg ved du skal møde din kæreste (få nu taget en masse fotos af jer 2 sammen) - så jeg håber naturligvis også du nyder dén part af rejsen.

Jeg er hér primært for venner.
Vi har et dansk medlem der bor hernede - nyt for mig - men han må da nyde hver dag af sit liv hér.

Jeg har danske venner i Moskva og Varna (Bulgarien), London, Paris, New York og mange andre steder.
De "savner" ikke Danmark, men dem der nyder deres nye "hjemlande" mest, er nu dem i Moskva.

Kom nu ned og nyd lidt Ukrainsk mad, lidt god gammeldaws vodka, et kys fra kæresten og meget mere.
Hér er bare dejligt.
Reply With Quote
Old 25-11-2011, 00:43
Figaro Figaro is offline
Retired

Og - Mettemads.

Vi vil alle gerne have lidt rejsehistorie fra dig også.

Hvad du oplever, hvad du syntes om byen, livet, dagen (natten er din egen), om maden, hvad du oplever, ser og mærker.

Giv et par skriv mens du er hér.

Dette forum har mange gæster - måske kan vi lokke flere danske gæster hérned.
Vidste du, at selv vikingerne var hér?
Mange Ukrainere (nu mest dem i den vestlige del) kender lidt (eller meget) om de danske og norske vikingers besøg tilbage i 900-1100-tallet.

Last edited by Figaro; 25-11-2011 at 00:49. Reason: Slåfejl - gammelt tastatur (hi hi)
Reply With Quote
Old 26-11-2011, 14:05
Figaro Figaro is offline
Retired

Nogen er gange er nok nok.
Andre gange er nok - bare for meget.

Lidt kryptisk indledning til en rejsebeskrivelse, men forklaring følger.

Sad igår paa lidt "posh" restaurant med et mixet selskab af Ukrainere og Englændere.
Som så mange gange før, kom samtalen ind på politik, regering, korruption og alt det andet skrammel.

Så er det bare jeg tænker; "hvornår får vi nok"? "hvor tit skal vi tale om det dårlige"? "alt det vi alligevel ikke kan ændre"?

Er sindsyg træt af at møde (nye) gæster (eller rejesende) til Ukraine, der udelukkende kan fremhæve "egne" landes fortrinligheder?

Hvornår er nok nok?
Nu er "nok" blevet til for meget.

Jeg gider simpelthen ikke lytte mere til folk som hverken BOR eller LEVER i Ukraine / Rusland, når det eneste de kan tale MEGET om, er det de intet ved om.

Spenderede det meste af dagen med at besøge venner hjemme privat - hvilket jeg værdsætter som det bedste i verden. Aftenen blev desværre ødelagt af disse "poshe" englændere, der for gu' ve' hvilken gang, skulle fortælle om alle deres besværligheder i Kiev - nok er nok - gå hjem - og bliv hjemme, hvis du/I ikke kan værdæette livet og folket som det er.

(jeg redigere ved hjemkomst - mangler aa oe og ae her)

Last edited by Figaro; 26-11-2011 at 23:56. Reason: Redigeret for ø, å og æ
Reply With Quote
Old 26-11-2011, 14:12
Figaro Figaro is offline
Retired

Det blev sen fredag - og alt for sen lørdag morgen - sov lidt brandert ud, men besluttede alligevel at tage imod invitation til Uman, en lidt mindre by ca. 200 km fra Kiev.

Netop vel ankommet.
Turen gik fremragende.
Nu om dage foregår lokal (privat) bustrafik ved hjælp af de mest lækre Mercedes Minibusser.
For bare 6-8 år siden var det de gammel-kendte "gazelle-busser" - en bunke jern, 4 gummi-ringe, 5 bænke i kabinen, 2 døre der ikke kunne lukkes helt - og af og til - en fuld chauffør.

Nu er livet blevet noget mere behageligt - og godt for det.
Turen koster 60 UAH - billigt, effektivt og hele oplevelsen værd.

Indlagt stop på vejen - ca. 80 km fra Kiev - tid til en smøg og kaffe.
Et godt råd; drik kaffen FØR du stiger ombord på bussen igen.
Trods det forberedede komfort inde i bussen, er vejene stadig lidt rå.
Så - bare til orientering - kaffen nydes bedst udenfor bussen.

Og så er der Uman.
Ved forsvindende lidt om byen, men det vil ændre sig i løbet af dagen.
Lige nu står pigerne i køkkenet og forbereder frokost - og Victor, Illa og jeg smøger løs på balkonen - med en enkelt øl (eller 2).

For ikke at faå for lange pauser i denne rejsebeskrivelse, taster jeg lige et par meninger og oplevelser ind.

Skal retur i aften - sammen bustur - men det gaar nok altsammen.

Last edited by Figaro; 26-11-2011 at 23:51. Reason: Fra russisk til dansk tastatur
Reply With Quote
Reply

Tags
bar, lenin, lybid, natklub, radisson

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules