Go Back   Russisk-Dansk Forum > Russisk,Ukrainsk & Belarussisk NyhedsForum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2014, 13:27
Rusanovska Rusanovska is offline
New Member

Default Så sker det nok det svære

Krig i en aller anden form

https://www.youtube.com/watch?v=ePZp5NLIglQ

Last edited by Rusanovska; 13-04-2014 at 14:34.
Reply With Quote
Old 13-04-2014, 17:42
Fisker's Avatar
Fisker Fisker is offline
Contributing Member

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Send a message via MSN to Fisker Send a message via Skype™ to Fisker

Quote:
Originally Posted by Rusanovska View Post
Tja ser ikke godt ud, dræbte på begge sider, vi vidste jo desværre det måtte komme, og det kan jo spidse til endnu mere med indblanding udefra.
Old 13-04-2014, 19:31
Medic Medic is offline
Retired

Default Zaporozhye i dag

Her i byen prøvede de i morges. Ca. 100 unge mænd med masker samlede sig foran vores Prokuratura, men heldigvis vad de lokale forsvarsenheder vågne og i løbet af et kvarter, var der ca. 300 lokal-forvars gutter på pladsen samtidig med at millitsian begyndte at sende betjente til pladsen, så de "maskerede" mænd dryssede stille og roligt af igen. Her til aften er der samlet måske 4.000 mennesker i en pro-ukraine demonstration på pladsen, så det kommer nok ikke til at ske her.

Nikolaev er imod, Odessa er imod og Dniepropetrovsk, så det er absolut ikke hele området her der er pro-russisk.

Dette er billedet somdet ser ud i øjeblikket her.
Reply With Quote
Old 13-04-2014, 22:36
Carlo Carlo is offline
Retired

Send a message via Skype™ to Carlo
Default Medic, må jeg spørge dig ..............

Jeg ved egentligt ikke hvor jeg har det fra, men det foresvæver mig noget om at den højt besungne industri i Østukraine er subsidieret af den ukrainske stat. Mon det er rigtig?

Det får mig til at fundere: Hvis nu UA får en asocieringaftale med EU, så vil den Østukrainske industri blivet rendt over ende af billigere og bedre produkter fra den store verden. Mon det er rigtigt?

Så vil Ukraines økomomi blive yderligere forringet af fallitter i industrien, hvis de ikke finder på noget andet. Og det ligger ikke lige for, selvom de har store muligheder for at spare på energien. De frådser.
Reply With Quote
Old 13-04-2014, 23:06
Medic Medic is offline
Retired

Default Hej Carlo

Ja det har den været, men de sidste 10 år har korruption, konkurrence m.m. gjort, at en meget stor del af sværindustrien faktisk allerede er lukket ned. Der findes i dag hele landsbyer der er helt mennesketomme, i øvrigt en speciel oplevelse at se, på grund af denne nedlukning.

De industrikapaciteter der er tilbage herovre er alle nogle der med forskellige midler er overtaget af oligarger, som f.eks. Motor Sych her i Zaporozhya. Jeg tror måske ikke at de skal være så bange for at blive oversvømmet, for dels er lønningerne her så lave, at de er helt uden sidestykke i EU (ca. 300$/måned) og dels så er dette folk altså også ufatteligt arbejdsomme hvis de får muligheden. En arbejdsdag fra 8 - 22 er ikke ualmindeligt her. Og uden at nogen piver over det. Motor Sych byggede jo oprindeligt fly og kampvogne, men i dag producerer de alle mulige ting, lige fra tandbørster, flydele m.m. men også pølser og forskelligt brød så de er meget omstillingsparate, men produktionsapperatet her er meget gammelt og absolut ikke up-to-date.

Faktisk hørte vi her til aften, at minearbejderne i Donbas området IKKE ønsker en sammenslutning med Rusland, da Rusland jo i forvejen har kulminer i nord og Minearbejderne her er derfor - nok med god grund - bange for at de vil blive lukket ned.

Og de vil faktisk gerne have EU varer ind. Lige nu er der Ukrainske varer - af meget svingende kvalitet, Tyrkiske varer - der for nuværende anses for at være de bedste, og kinesiske varer - som er af ringe kvalitet.
Reply With Quote
Old 13-04-2014, 23:11
Klendinika's Avatar
Klendinika Klendinika is offline
Super Moderator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Carlo.

Korrekt. Nogle kloge hoveder et sted, har beregnet et tab på mellem 300.000 og 400.000 job på aftalen med EU.

Det skal for god ordens skyld siges at den UA industri om nogle år, ville være klar til en EU aftale.

Oven i dette skal der tillægges det tab de får med Rusland, da en aftale med EU vil medfører told osv. på en række varer.

Det er jo det jeg som økonom altid har pladeret for, at valget mod EU ikke er logisk. Jo, der var/er behov for bedre demokrati, mindre papirarbejde og korruption, men EU er ikke en garant for det - og alle disse ting kan man sagtens få uden en EU aftale.
Reply With Quote
Old 14-04-2014, 06:44
Medic Medic is offline
Retired

Default EU

Lad mig lige slå fast, at jeg absolut ikke er EU tilhænger og heller ikke for DK. Der er en meget lang række problematikker omkring dette som jeg ser det og jeg er ikke sikker på, at det - i hvert tilfælde i starten - vil være en fordel for UA. Men jeg tror så til gengæld heller ikke at den russiske model vil være en fordel for UA. Så af to under.........

1. Ja. De vil miste en del handel med Rusland. Men den er i forvejen meget ustabil. Den ene måned opfinder man en svinepest som ikke eksisterer, men som gør at UA pludselig ikke kan eksportere svin til RF. Næste måned er det chokolade der ikke kan eksporteres, så den eksport svinger rigtigt meget. På sigt vil det under alle omstændigheder efter min overbevisning være bedre ikke kun at være afhængig af et land. Rusland bruger ikke kun gas som et pressionsmiddel.

2. Som jeg skrev, er det i området et faktum, at rigtigt mange af de store fabrikker allerede er lukket, da de efter sovjets fald, var totalt urentable og ikke engang oligargerne ville rørre ved dem. Der ligger i dag masser af tomme fabriksbygninger alle steder.

3. Ja der vil gå nogle år før produktionsapperatet herovre er klar. Stort set alle de fabrikker der stadig fungerer kører med udstyr man andre steder kun ser på museum. De oligarger der har overtaget fabrikkerne har ikke været interesseret i at geninvestere, men udelukkende i at fylde egne lommer.

4. Miste arbejdspladser. Det er da muligt. Jeg er ikke økonom, men jeg vil da lige påpege, at den "sang" den hørte vi også i DK op til Euro afstemningen og jeg kan ikke efter bedste overbevisning se, hvor UA skulle blive ramt, da eksporten til EU i dag ikke er overvældende.

5. Samtidig vil jeg gerne væde på, at hvis EU og UA laver den samhandelsaftale så vil vi pludselig se en øget russisk interesse fra oligargerne i at investere i Ukraine, da de så også vil være interesserede i at få adgang til det Europæiske marked.
Reply With Quote
Old 16-04-2014, 01:43
Carlo Carlo is offline
Retired

Send a message via Skype™ to Carlo

Quote:
Originally Posted by Medic View Post
2. Som jeg skrev, er det i området et faktum, at rigtigt mange af de store fabrikker allerede er lukket, da de efter sovjets fald, var totalt urentable og ikke engang oligargerne ville rørre ved dem. Der ligger i dag masser af tomme fabriksbygninger alle steder.
Tjaeeee....... Det er jo det samme vi oplever over hele verden. I DK var der mange skibsværfter i DK og mange mennesker havde deres merit der. I dag er der ikke et eneste skibsværft tilbage. Samme udvikling i hele Europa. Alle skibe bygges i Korea og Kina.

Og landbruget: Der er ikke ret mange mennesker i den primære landbrugsproduktion i dag. Jeg havde min barndom på landet og der er nu øde og tomt.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules