Go Back   Russisk-Dansk Forum > Russisk,Ukrainsk & Belarussisk NyhedsForum

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-04-2014, 10:53
Medic Medic is offline
Retired

Default Hvorfor sort ikke altid er sort i Ukraine

Da jeg oprigtigt må sige, at jeg efter min ankomst herover for snart mange måneder siden, har fået den ene hovsa-oplevelse efter den anden og da ihvert tilfælde mange af mine overbevisninger er blevet væltet rundt, og ikke mindst da jeg ofte ser indlæg herinde om Ukraine der måske er meget præget af alle de forskellige propaganda medier der kører i såvel vesten som i Ukraine og Rusland, vil jeg gerne delagtiggøre jer i nogle af de "hovsaer" jeg har fået - også måske for at debatten herinde kan få en bredere indgangsvinkel.

1. Janus og kompagni har skadet dette land helt vildt meget. Og her mener jeg ikke kun ved at have et stort sugerør i kassen, men egentlig hele folkesjælen herovre. De sidste 10 år har korruption i den grad rodfæstet sig i stort set alle led i landet, startende naturligvis med eks-præsidenten. Alle ledende poster i Bureaukratiet her blev besat af "Party-of-Region" medlemmer, der dels selv havde "sugrøret i kasse" og dels sendte penge videre op igennem deres eget system. Så en oligarg i et område herovre må for det meste betale en på et højere niveau for at kunne blive siddende i sit job.

Samtidig har nepotismen herovre et omfang så man tror det er løgn. Alle med et familiemedlem på mellem- eller højere niveau, har aldrig haft problemer med at finde arbejde. De er blevet ansat alle mulige steder, med det resultat at bureaukratiet er helt ufatteligt. Der er masser af officials herovre, der ikke har en egentlig funktion, så derfor er de nødt til at forlange at alle papirer passerer deres bord. Så kan de sætte et stempel på og dermed bevise at de arbejder.

Dette system kører til dels stadig, selvom regeringen er i gang med at rydte op i det, men den kamp er ufattelig lang, da systemet fungerede lige fra Chefen for Skattedepartementet, som de lige har anholdt for at lade 77 bill. UAH passere ubeskattet igennem systemet, og ned til den lille kontormus, der skal hae 10 UAH i hånden for at skrive et stykke papir.

2. Dette er så offentligt og velkendt herovre, at ingen Ukrainer ønsker at betale skat, da pengene bare vil ryge i diverse private lommer på deres vej igennem systemet.

Vi har i vores omgangskreds herovre en kvinde i slutningen af 30´erne der arbejder hos Motor Sich. For 5 år siden fik alle ansatte pludseligt besked på, at de skulle betale 5 UAH hver om måneden til en sygesikring. Da hun så for 6 måneder siden falder og brækker sit ben, sender hun naturligvis besked til sygeforsikringen, men efter adskillige rykkere får hun bare at vide at der ikke er nogen penge. Kassereren er stukket af med kassen. Og er han fundet og straffet? Nej. De politifolk der skulle lede efter ham, de får bare lidt skillinger under bordet og vupti - de kan overhovedet ikke finde manden.

Dette er altså et virkeligt eksempel og kan måske forklare lidt om hvorfor ingen ønsker at betale til noget som helst men i stedet gemmer pengene under madrassen.

3. Dette er til dels også forklaringen på, hvorfor myndighederne overhovedet ikke har løftet en finger imod oprørerne i øst-ukraine. Alle - lige fra borgmester og politimester i disse byer - er indsat i stillingerne af Party-of-Regions, så de ved udemærket, at den igangværende udrensning af korruption på et tidspunkt vil ramme dem også, så de har intet at tabe ved at hjælpe oprørerne eller i hvert tilfælde undlade at gøre modstand.

Dette er en del af forklaringen på hvorfor landet i dag er hvor det er og også hvorfor det er en ufattelig lang kamp der skal udkæmpes mod korruptionen og nepotismen.

Men tag endeligt ikke fejl. Spørger man de almindelige mennesker herovre, vil de hellere end gerne af med dette system og mange steder herovre har der allerede været små lokale opgør med f.eks. korrupte betjente og borgmestre, men der er lang vej endnu
Reply With Quote
Old 15-04-2014, 22:34
Carlo Carlo is offline
Retired

Send a message via Skype™ to Carlo

Tak for update. Kom gerne mere af den salgs interesante læsning. Man tror det er løgn.

Vi forstår at Ukraine har en svær og lang vej foran. Det bliver ikke lettere af at xxxxxx og Regionernes parti åbenbart gør hvad de kan for at destabilisere.

Last edited by Astra16V; 15-04-2014 at 23:05. Reason: Posten redigeret p.g.a forsøg til at opilnde til ballade.
Reply With Quote
Old 23-04-2014, 07:13
Medic Medic is offline
Retired

Default Ja de har en lang vej foran sig

Hvis den Ukrainske midlertidige regering gjorde det de egentlig burde, så fyrede de samtlige offentlige ansatte og lod dem søge deres egne stillinger igen. På den måde kunne man rydte ret meget op i dyngen, men det ville jo medføre totalt kaos alle steder, så de er nødt til at tage det i små bider. Som f.eks. den fornyligt indførte anti-korruptions lov.

Men de mange fraktioner er ved at løbe grasat nu. En af dem har "Kidnappet" en kvindelig journalist fra Kiev og de vil nu undersøge hvilke "krigsforbrydelser" hun har begået på EuroMaidan. En anden beslaglægger nu private køretøjer i Slaviansk. En tredje har i dag meddelt at de har skudt to medlemmer af Svoboda og en fjerde har i går "anholdt" en rig jødisk bankmand, fordi han "kørte rundt i området" - læs - fordi de vil presse skillinger ud af ham.

Disse ting er altså ikke Ukrainsk propaganda, men oplysninger som fraktionerne selv giver til pressen.

I hele området her er konsekvensen nu, at på samtlige veje der fører til Donetsk, er der etableret vejspærringer, besat med bevæbnede pro-Ukrainere. Selv busserne der forbinder de forskellige små landsbyer med storbyerne må nu stoppe og passagererne kontrolleres. Mine svigerforældre bor 16 Km udenfor Zaporozhye så vi har været igennem møllen. Dette gælder også for Dnepropetovsk, Odessa og Nikolaev.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules