Go Back   Russisk-Dansk Forum > Rejser til Rusland, Hviderusland, Ukraine og det tidligere Sovjetunionen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-07-2009, 10:12
Astra16V's Avatar
Astra16V Astra16V is offline
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Send a message via MSN to Astra16V
Default Apostille !

Hej !

Da jeg tit bliver spurgt om hvad der skal til for at kvinden kan komme til
DK og hvad papirer som skal bruges så er her hvad der skal gøres aller
først.

1. Fødselsattest og skilsmissepapirer skal oversæætes til enten Dansk eller
engelsk af en GODKENDT translatør og dette SKAL forgå i Rusland .
samt den godkendte translatør finder de myndigheder som skal sætte
stempæerne på papirerne at de er ok og så skal de en tur til ZAGS som
også sætter stempler på og så tilbage til myndighederne som så
vertificere med et sidste stempel at papirne er ok med et stort
firekantet stempel. Har kvinden aldrig været gift så skal der aligevel
et papir til som fåes hos ZAGS. Hvis der er børn så skal barnets
dåbsattest også oversættes på samme måde. Disse godkendte
traslatører kan jeg ikke give jer en for der er mange forskellige i Rusland
så jeres koner må søge efter det på internetet. Det koster lidt at få
det fikset men så dyrt er det heller ikke men i MÅ og SKAL have disse
papirer lavet før hun kommer til DK . De kan IKKE laves fra Dk.
Så et godt råd find en godkendt translatør som kan det hele for jer
og betal jer fra det. Det er hurtigst og nemmest.

Mvh.
Astra16V
ADMIN
Reply With Quote
Old 18-07-2009, 10:48
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Min hustru praktiserede jo dette i hendes hjemby, hver der er godt 700.000 indbyggere, så i en by som f. eks. Kazan, hvor der er over 1 million, så kan jeg ikke tro andet, end at de rette autorisationer også er tilstede der.

Der hvor lidt problemer måske kan opstå, kan være at de forskellige afdelinger i de " russiske kommunekontorer " hvis vi kan kalde dem det, ikke altid behandler sagerne på samme måde, som i andre byer,- men det gør de så sandelig heller ikke he i DK, for den sags skyld, der kan selv den mest ukompetente rådhusansatte som ikke er sat nok ind i hvad de roder med, forkludrer alt.

Hvis en kvinde som f. eks. min hustru aldrig før havde været gift og som deraf naturligvis ikke kunne fremvise nogen skilsmisseattest, ja så udsteder de russiske myndigheder altså ikke et stykke papir på, " hvad du ikke er " - som man ellers kan få dem til på de danske rådhuse og derkan man rende ind i problemer herhjemme, som vi gjorde,- det er langt nemmere at fremvise en skilsmisseattest, istedet for at man bliver bedt om at bevise noget man ikke har gjort.

Det koster lidt her og der, hos de russisk myndigheder, ZAGS kontor, Apostille kontor & autoriseret translatør, men så er det heller ikke værre.

For guds skyld og så mest for Jeres egen, så hav alle relevante papirer med til DK, når man ønsker at indgå ægteskab, - fordi hvis man mangler nogle dokumenter i form af bekræftelse af dit og dat, så er det bare ærgerligt.
Reply With Quote
Old 18-07-2009, 13:07
T63
Guest

Een meget spændende tråd ASTRA!

Den kan blive aktuel for mit vedkommende i nær fremtid.

BAT:
Den kvinde jeg nu danner par med er skilt for godt 2 år siden, så det burde ikke være et problem.
Nu nævner du Kazan. Men min udkårne er fra Yoshkar-Ola. hvad muligheder har hun.
Det skal lige nævnes, at de har et rådhus og en regionsbygning (republikken Mari-El) i byen.
Reply With Quote
Old 18-07-2009, 21:11
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Jeg tror såmænd ikke der er nogle deciderede problemer fordi hun bor i Yoshkar-ola, andet end de personer som bor helt ude i " okie from skogie ",- ja de er vel nødsaget til, at skulle en tur til en storby, når der ikke forefindes et Apostille kontor + en autoriseret translatør.

Hvis I er enige om, at I skal til DK og vies, med henblik på flytning og den normale indrullering i det danske system, med personnr. bevis og gult sygesikringskort, så kan du jo lige såvel foreberede hende på, hvilke dokumenter som skal udfærdiges i Rusland.

Det herhjemme er jo ikke umuligt, men jo mere orden kommunen kan se hun har i papirerne, desto hurtigere går det og især hvis du bor i Kbh. området.

Hjemme i Yoshkar -ola, der skal hun blot henvende sig til de rette myndigheder med henh. dåbsattest + skilsmisseattest, hvorefter hun går til ZAGS kontoret og beder dem forberede de fornødnestempler på alle dok. - hvorefter hun går autoriseret translatør for oversættelse til engelsk ( jeg tvivler stærkt på de kan dansk ) og derefter får hun lavet Apostille på disse papirer og knaldet stemplerne på, for til sidst at gå på ZAGS kontoret for godkendelse og de knalder så igen nogle stempler på,- that´s it !!! ready to go,.......

Apostille er jo en lagaliseret påtegnelse af alle de nødvendige dok. som de fleste civiliserede lande er medlem af og denne legalisering er jo igennem Haag konventionen, hvorom de danske myndigheder ikke må herske nogen som helst tvivl, om disse dok. oprigtighed,- ellers ville der jo ikke være nogen grund til at betale for denne ydelse.
Efterhånden så har de danske myndigheder også stiftet så meget bekendtskab med Apostille dok. ,- at der ikke burde være nogle offentlige ansatte, som ikke ved hvad det er, men de går jo naturligvis meget op i ægtheden af disse dok.,- fordi der har været mange eksempler på, at visse personer har prøvet at snyde og især dem som før i tiden har udøvet proformaægteskaber og det i sig selv, er jo også en af de tungtvejende grunde til, at DF har fået held med at indføre 15 - 24 års reglen.

Ergo,- har I begge ingen skeletter i klædeskabet, så burde der heller ikke være noget til hinder for, at I ikke skulle komme godt i vej med Jeres forehavende.

Når I nu når længere hen i processen, så kommer der uden tvivl mange flere tvivlsspørgsmål, men dem kan vi vel løse i fællesskab, for regn ikke med du får nogen hjællp og vejledning fra en dansk kvindelig rådhusansat, hvis du står med en russisk kvinde ved siden af dig ved skranken, som ser bare lidt yngre. eller bedre ud, end den som regel kedelige bibliotekarudseende kommunale ansatte,- ja det kan jeg da ihvertfald skrive under på, hvis ikke nid og nag tidligere har set morgenens lys, så vil du opleve det ved skranken.
F. eks. kan jeg fortælle dig, at da vi endelig havde fået vores vielsesdato og dermed godkendelse, så skulle der jo lige knyttes den bemærkning at,- " ja nu skal I jo ikke tro, at selvom I bliver viet, at det så automatisk betyder din kone får en opholdstilladelse " !!! nej nej,- bare rolig, vi skal nok gå ad helvede til,..........med eller uden din hjælp !!!
Reply With Quote
Old 18-07-2009, 22:30
Astra16V's Avatar
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Hej T63 !

Har læst både din og BATs post og da jeg har hørt en del om den region
Yoshkar-ola er jeg næsten sikker på der findes et Zags kontor der ude
også men uden jeg er sikker på det men ved du hvad jeg skal få min
dejlige kone til imorgen at søge på nettet og se hvad der findes der ude
og finder vi Zags og godkendte translatør så skriver jeg om det lige her
og du skal være den aller første som høre om det.

Mvh.
Astra16V
ADMIN
Reply With Quote
Old 19-07-2009, 00:05
T63
Guest

Til 'ASTRA' og 'BAT'

Jeg ved ikke hvad jeg skal skrive . . . andet end tusind tak!
Selvom jeg nu er på forkant med situationen, så føler jeg det er vigtigt at jeg er rimelig godt med, således at jeg kan råde og vejlede hende.
Det er ikke mig at lade hende stå med dette selv og så først tage over når de danske myndigheder kommer i spil. Hun har min fulde støtte fra start til slut, så jeg vil meget gerne tillade mig at ulejlige jer med min uvidenhed.

Allerede nu glædes jeg meget over jeres hjælp - en uvurdérlig hjælp!

BAT - din vejledning tager jeg til mig, den er meget værdifuld!

Endnu engang tak til jer begge!
Reply With Quote
Old 21-07-2009, 10:02
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Inden man begiver sig ind i junglen, så ser det jo altid lidt uoverskueligt ud, men det er jo blot til man får taget hul på det og det er jo altid guld værd, hvis man kan få råd, vink og vejledning, af nogle som har stukket hånden ind i hvepsereden først, for så sparer man sig selv for megen rend frem og tilbage og det kan give lidt hovedbrud, men er ikke umuligt.

Når jeg ser tilbage, så gik det meste af tiden med at vente, i højborgens papirnusseri og på at folk kom tilbage fra enten, sygdom, barnets første sygedag, fridage, ferier uden for sæsonen, kurser og jeg ved snart ikke hvad, men når man går i gang med alle de forskellige offentlige sektorer, så opdager man lige pludselig, at det ikke foregår som på vores kontor i det private erhvervsliv, for hvis vi tonede frem med effektivitet, så tror jeg inden længe vi var overhalet indenom.

Faktisk så har jeg ikke oplevet ved det offentlige, at nogle af vores verserende sager, ´var blevet færdigbehandlet af én gang, nej det har altid været med mange afbrydelser og trækken tiden ud, så deadline var lige ved at ske fyldest.

Det være sig hos kommunen, udlændingeservice og ambassaden i Moskva.
Der var f. eks. vores nye sagsbehandler på rådhuset i borgerservice, som var væk i 14 dage og når hun så kom tilbage, så ventede hun forgæves et aldeles ukompetent svar fra en ambassadeansat, selveste konsulen, som hun havde talt med første gang, hvilket hun slet ikke havde behøvet, hvis hun kunne sit kram ordentligt, men da det hele var ved at forhale sagen og hun fandt ud af, at konsulen ikke var tilbage før efter 1½ måned, så begyndte hun langsomt at fatte alvoren, men all in, så har folkene i borgerservice ikke travlt, for det er jo ikke dem det går ud over og der har heller ikke nogen personlig vindning ved at fremme sagen og de stiger heller ikke i løn og agtelse, hvis de rubber røven lidt mere og gør noget for den borger som betaler deres løn, så et godt råd,- kom endelig i rigtig god tid og hav samtlige dok. klar.
Reply With Quote
Old 21-07-2009, 11:49
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej !

Rigtig BAT og sikke en kamp vi havde med hende den kommunale dame.
Nå men når man har alt dette overstået og kirkeklokkerne har lydt så skal
man jo til at søge om FS og her er det igen uhyr VIGTIG at have alle papirer
iorden inden i går ned til det lokale politi og indlevere de 26 sider som er
downloadet fra Nyidanmark. dk . Samt diverse andre papirer som skal
vedlægges de 26 sider. Har i gjort dette kører man sagen som en fast track
sag hos US ja ja det lyder jo godt men forvent ikke det går hurtigere af den
grund og jo det gør det i og med de ikke skal til at stille sagen i bero fordi
der mangler papirer så en fast track sag kan klares på de 3 mrd som de har
tilrådighed hos US men forvent det godt kan tage lidt længere tid da det er
som de siger til deres forsvar der over de er underbemandet og har uhyr
travlt jeg husker ikke eksakt men BAT21 ved hvor mange visa sager som pt
versere i US lige nu samt de også skal behandle FS sager så tiden kan godt
blive lidt længere end de 3 mrd som de lover. Men der er ikke andet at gøre
end at vente og som tider lige ringe og spørge pænt om hvordan det går
med vores sag på et tidspunkt blive de træt af dig og så kommer sagen for
lidt hurtigere. Men ellers bare husk at alle papirer er til stede før i sender
dem Men hos poltiet tjekker man også og skulle de ikke gøre det så bed
dem om at tjekke alt nu er i skønneste orden bare for at være på den
sikker side. Når sagen så er i US bliver ens tilkommendes visa sat i stå og
hun har lov til at være i Danmark mens sagen versere i US men HUSK !
hun er intet i Danmark og bliver hun syg og skal have læge hjælp ja så er
det manden som må betale for læge hjælp . Kvinden er total afhængi af
manden da hun intet kan få af hjælp og mange vil sige jamen hun har da
en rejseforsikring så betaler de NIXEN BIXEN betal selv først og søg så om
at få pengene igen når hun er hjemme i Rusland igen men forvent ikke at
i nogen sinde får jeres penge retur for rejseforsikringer i Rusland er ikke
særlige pålidelige. Bare lige til orintereing så alle ved det så det ikke kommer
bag på en. Når FS så endelig er afsluttet med en forhåbenlig lykkelig
udgang i form af en opholdstilladelse så begynder et nyt eventyr med
kommunen og sprogskole . Her skal der laves en integretionskontrakt som
skal underskrives og nøje holdes. Sprogskolen er gratis når ens kone har en
gyldig opholdtilladelse og ikke før.

SÅ SNART OPHOLDTILLADELSEN FORLIGGER

Så skal man hendvende sig til skat og få ens kones uudnyttet skattefradrag
og HUSK ! DET SKAL VÆRE MED TILBAGEVIRKENDE KRAFT !
Skatteloven siger nemlig at når man har længerevarednde eller permenent
ophold i DK så er man skatteberretiget og det vil sige lige fra første indrejse
i DK så man skal have ens kones pas med så SKAT kan se indrejse datoen
på visaet. Og hvis de siger det gælder først fra den dag opholdstilladelsen
er givet så siger man NEJ det er ikke hvad der står i skattelovgivningen.
Så det er fra første indrejsedato . Og de kan ikke slippe uden om sådan
er det bare.

Mvh.
Astra16V
ADMIN
Reply With Quote
Old 21-07-2009, 11:51
T63
Guest

Til BAT og ASTRA.

Nu melder mit første spørgsmål sig allerede.
I skriver begge, at man skal starte med at tage sin dåbsattest og skilsmissepapirer med til myndighederne og få påført et stempel på disse?
Som jeg kan læse i dit indlæg BAT, så skal papirerne hentes hos de rette myndigheder. dvs. proceduren ser således ud:

1.
Afhentning af dåbsattest + skilsmissepapirer hos pågældende myndighed.
2.
Går til ZAGS kntoret og får påført stempel på begge papirer.
3.
Går til en autoriseret translatør, der oversætter papirerne til engelsk.
4.
Får lavet Apostille på disse papirer.
5.
Henvender sig igen til ZAGS kontoret og får de sidste stempler påtegnet.

Vedr. pkt. 2,4 og 5.
Er det indforstået i Rusland? Vil hun vide hvad jeg taler om hvis jeg nævner ordene "ZAGS kontor" og "Apostille", ellers er jeg nødt til at få en forklaring fra jer. Dette her siger mig intet.
Ang. pkt 4 - skal dette forstås således, at det er translatøren der får lavet Apostille på disse papirer? Det er sådan jeg udlægger det ud fra ASTRA's første indlæg.

Jeg kan udlede, at alt burde være muligt i Kazan.

På forhånd tak for al støtte.

Last edited by T63; 21-07-2009 at 11:54.
Reply With Quote
Old 21-07-2009, 12:05
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej T63 !

Nu skal du høre ! Din kærste har sin dåbsatest hjemme hos sig samt hendes
skilsmissepapirer så dem skal hun så have med til en godkendt translatør
bed hende om at søge i kazan på nettet og find dem der når hun har gjort
dette kan hun betale sig fra at få den godkendte translatør til at gå til
pågældende myndigheder og få apostille fikset. Kan hun ikke gå på nettet
så siger du bare til så skal jeg få min kone til at finde det for jer.
Se alt det her handler kun om penge og hvis i vil spare penge jamen så
er vejen frem at skulle løbe frem og tilnage mellem translatør og myndighederne. Så fremt hun ikke har sine skilsmisse papirer så skal snarest mulig få dem fremskaffet. Der vil også være en påtegning i hendes innerpas
at hun har været gift og er blevet skilt. Disse stempler er uhyr vigtige og hun SKAL have disse stempler og hun SKAL have dette pas med til DK for
i får brug for det senere hen når i skal giftes . Dette er dokuntation hos
kommunen som BAT beskriver i sin post. Håber du bedre kan forstå det nu
ellers bare spørg løs .

Mvh.
Astra16V
ADMIN
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules