Go Back   Russisk-Dansk Forum > Rejser til Rusland, Hviderusland, Ukraine og det tidligere Sovjetunionen

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-07-2009, 12:32
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Tag det roligt T63,- hvis I bare begynder så småt at rode lidt ved dette og at din kommende kone spørger sig lidt frem her og der, så går det slag i slag.
Som Astra skriver, ligger hun jo selv inde med både dåbsattest og skilsmisseattest, men hun skal på det vi herhjemme ville klade rådhuset / kommunen / borgerservice, i Rusland og fortælle hvad det er hun agter at gøre og så laver de påtegnelserne. Ofte ligger ZAGS kontoret jo også i forbindelse med de andre autoriteter, så det er ikke så slemt at finde ud af og da slet ikke når hun kan tale russisk.

Den autoriserede translatør, skal jo blot oversætte dokumenterne, hvorefter ZAGS + Apostille kontorerne bekræfter selve oprigtigheden og så knalder de hver især et firkantet rødt + et rundt blåt stempel på.

Disse dokumenter er jo dem som I skal forevise ved skranken hos borgerservice, når I vil forhåndsgodkendes til en vielse.
Du, T63,- kan kommunen hente alt det på de vil, men din kommende hustru er nødt til at kunne dokumentere sig med originale attester + de oversatte med Apostille påtegnelse.

Den med at hun skal have et stempel i sit pas, hvor der står hun er fraskilt, er korrekt, men det nytter jo ikke meget, hvis damen ved skranken hos borgerservice ikke ved det,- vores tog ihvertfald fejl, for hun påstod rask væk, at når min hustru ikke havde noget stempel i hendes pas, så var det fordi hun var skilt, men hun havde jo aldrig været gift og kunne som følge deraf heller ikke være fraskilt, ergo skal hun intet stempel have i sit pas, men det påstod vores sagsbehandler,..........

Jeg vil også anbefale Jer, at din kone selv sætter sig lidt ind i sagerne og undersøger lidt på egen hånd, hvorledes man forholder sig etc. etc. - så hvis hun kan tænke selvstændigt, så overrasker hun dig måske ligesom min hustru gjorde, hun havde faktisk fået lavet det meste selv, inden jeg harvde behøvet forklare, så hendes 6 års matematisk / fysiske uddannelse på Skt. Petersborg uni, fornægtede sig jo ikke helt.
Reply With Quote
Old 21-07-2009, 13:55
T63
Guest

Tak for hjælpen begge to!

Nu ved jeg at jeg er på forkant med sitautionen, men jeg har det nu bedst med at være "klædt på til opgaven".
Nu er hun et intelligent væsen, sp jeg er sikker på at hun sagtens klarer dette selv, dog har jeg det nu bedst med lige at være med på sidelinien.

Jeg er utrolig glad for at I vil bruge jeres fritid på at støtte op om "mit projekt" - det er jeg meget taknemmelig for.

Nu mødes hendes og jeg i september for 3 uger, og i denne periode vil jeg så gerne have tingene lidt på plads med henblik på vor fremtid.

Hun har internet hjemme og er temmelig velbefaren med at søge information, så jeg tror på hun finder ud af alt dette selv.
Jeg har det så bedst med selv at være opdateret, så jeg ved hvad der foregår.

Hilsen
Jens

Hej ASTRA!

Jeg havde ikke lige set dit indlæg kl. 12.49, men det er læst nu.
PUHA! . . . dér tabte jeg pusten . . .

Om alt andet er hun det arbejde værd, så jeres råd er guld for os.

Last edited by T63; 21-07-2009 at 14:05.
Reply With Quote
Old 22-07-2009, 07:54
Astra16V's Avatar
Astra16V Astra16V is offline
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Send a message via MSN to Astra16V

Hej Jens !

Nej du skal som ikke tabe pusten og jeg skrev det ikke for afskrække dig
overhovedet men som en hjælp så du lige sim ved hvordan du skal gribe det hele an. Tager du det skridt for skridt så skal du bare se så går det helt som det skal. Dog er ventetiden mange gange lang . Men hvad pokker man er jo sammen med sin dejlige kone og det er jo det vigtigeste af alt . Men du skal endelig bare spørge løs hvis der er noget du er tvivl om eller hvis du løber ind i problemmer så skal vi nok hjælpe dig alt det vi kan. Bare i sørger for at alle jeres papirer er iorden så skal du bare se så skal det hele nok gå så slap du bare af . Det er rart du gerne vil være på forkant med det hele men som tider er det ikke helt nemt. Men aller først skal i have lave de papirer i Rusland og du skriver i skal ses i September men jeg vil råde jer til at gå igang hurtigst mulig da det godt kan tage noget tid at få disse papirer lavet . Det Danske offentlige system er langsomt og ikke særlig effektivt men det er også på samme måde i Rusland dog som tider en smule hurtigere. Så endelig kom igang så snart i kan.

Mvh.
Astra16V
ADMIN
Reply With Quote
Old 22-07-2009, 09:26
T63
Guest

Hej ASTRA.

Det virker umiddelbart overvældende ved første blik, men som du skriver, det er jo delprocesser og ikke et projekt man bliver kastet ud som skal løses på få dage.

Men jeg kan allerede udlede af jeres erfaring, at jeg nok må bøje mig i støvet for jeres ekspertise og rådføre mig med jer jævnligt når først vi når så langt.
Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg absolut finder det prisværdigt at I vil stille jer til rådighed, - for mig en uvurdérlig hjælp!
Sandsynligvis vil jeg tillade mig at gøre dette over PM hvis jeg mener spørgsmålene er af en sådan karakter, at de enten ikke tåler offentlighedens søgelys, eller jeg mener det er uden værdi i et offentligt forum.

For mig må processen være som den være vil, hvis bare jeg har hende hos mig og jeg har udsigt til at beholde hende.

Tusind tak for al støtte!

Hilsen
Jens
Reply With Quote
Old 22-07-2009, 09:51
Astra16V's Avatar
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Hej Jens !

Jamen du skal ikke takke for noget det er derfor vi har dette forum netop for at stille vores hjælp tilrådighed. Og du skal bare spørge løs og om du bruger PM eller hvis du vil ringe så kan du i alt fald få mit nummer så skal jeg nok hjælpe det jeg kan. Da både BAT og jeg har prøvet alt dette på egen krop og ved hvor langsomt systemmet er og hvad problemmer som kan gå hen og dukke op så vil vi selvfølgelig gerne hjælpe og give vores erfaringer med på vejen så det bliver lidt nemmere for i andre som står midt i processen . Men bare du bevare overblikket og har en god portion tåldmodighed så skal det nu nok lykkes alt sammen. der er ikke to sager som er ens og vi har måtte kostatere at ej heller kommunerne gør det på samme måde . Her gør man det vidt forskelligt rundt om i det ganske land så en entlig drejebog på hvordan man gør hos de forskellige kommuner kan vi ikke give men vi kan dog give råd og vejledning om hvad og hvordan man gør . Det tager selvfølgelig sin tid alt sammen men når det hele er overstået så tænker man jo ikke så meget på det mere og så dog for der er altid et eller andet som man skal have fikset med det offentlige system samt i bliver ikke fri af Us før der er gået 7 år hvor der kan søges om permenent opholdstilladelse og efter 10 år kan der søges om dansk statsbogerskab men alt dette kommer først et lang stykke hen af vejen. Tag det nu bare helt rolig det skal helt sikkert nok lykkes for jer uden tvivl.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 22-07-2009, 10:35
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Astra, tillad mig lige at knytte en kommentar til den med skattefradraget og tilbagevirkende kraft.
Det er korrekt med tilbagevirkende kraft, men kun gældende fra den dato hvor ægteskab blev indgået.

Vi stod prompte på skattekontoret og jeg ville have lavet mit skattekort om og de udbad sig at se indrejsestemplerne i min hustru´s rejsepas, hvorefter jeg troede det gjaldt fra første dag hun var kommet til landet på visa, så der var jo rigtig mange dejlige måneder at ligne, men,- kun fra vielsesattestens dato, som vi også fremviste.
Reply With Quote
Old 22-07-2009, 10:48
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej BAT !

Nå jamen skal der kan man jo bare se men jeg mener at kan huske det står lidt anderledes i den danske skatelovgivning mne kan ikke huske det da det jo er lang tid siden jeg fik mit ordnet men jeg vil prøve at kigge i skattelovgivningen efter det. Du har højeste sansynlig ret BAT men jeg ved også at mange skattekontorer prøver at unslå sig og sige det først gælder fra som du siger vielsesdatoen og jeg kan heller ikke huske om vi fik samme besked som jer men skal nu nok få det undersøgt .

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 22-07-2009, 11:02
T63
Guest

Hvis vi skal følge den danske skattelovgivning, så kan man kun benytte hinandens skattefradrag hvis man er gift.

Så er et visa udstedt før en vielse, er det vielsesdatoen der er gældende.

Sådan er loven formuleret.
Reply With Quote
Old 23-07-2009, 10:52
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Jeg fik på daværende tid fortalt, at det gjaldt fra første indrejsedag og det fremturede jeg med på ligningskontoret, men blev sat i rette, at det var kun fra vielsesdatoen og ikke fra den første dag min hustru kom her på visa, men hvad,- det ville også kun lige give godt 2 mrd. mere, så det overlever vi jo nok.

Men hvis nogle har indgået ægteskab i Rusland og dennes hustru ankommer første gang til DK på et turistvisa, så måske det ville blive effekturet således ?
Reply With Quote
Old 23-07-2009, 12:31
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej BAT !

Du har sikkert ret men jeg tror også selv at det var sådan da vi fik det lavet og at jeg bare husker forkert. Men jer har prøvet at Google lidt på det men kunne ikke rigtig finde noget men jeg skal selvfølgelig prøve lidt i nu og se hvad der står i skttteloven omkring det. For selv om vi ved det så ville det være rart med et link så nye medlemmer bare kan klikke på det og så læse sig til det. For skulle man nu har problemmer med skat så kan man jo bare printe det ud og så ligge det på disken og sige sådan forholder det sig.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules