Go Back   Russisk-Dansk Forum > Dansk visum og opholdstilladelses emner

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2009, 13:09
Astra16V's Avatar
Astra16V Astra16V is offline
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Send a message via MSN to Astra16V
Default Familiesammenføring Efter Eu Retten !

Hej !

Endelig fandt jeg det link som fører til den side hvor vi kan læse om familesammenføring efter EU retten og som jeg læser den så kan jeg se at jer som påtænker jer at gøre brug af den vil jeg lige sige PAS NU PÅ ! Læs dette link RIGTIG godt inden i roder jer ud i noget. For se som jeg læser det så beror det hele på et skøn fra US side så den med kun 10 Uger tror jeg ikke helt holder vand dog uden jeg vil lægge hovedet på blokken og påstå at det ikke er ok men læs nu afsnitet 1 ) FRI BEVÆGLIGHED . Så vil i kunne se at det hele bliver vuderet på en konkret vudering så der med dagt INTET ER SIKKERT ! . Så for mig bliker der nogle advarselslamper .
Men læs linket jeg lægger her.

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophol...ter_eu-retten/

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 25-08-2009, 17:48
T63
Guest

Hej Astra.

Det er nu ikke så dystert, men rigtigt - man skal lige være på vagt og jeg er ikke et sekund i tvivl om at du har fingeren på pulsen når det gælder den nationale ret for familiesammenføring.

Jeg ville meget gerne benytte den nationale ret, men Danmark er et usselt land på dette område, så for at jeg kan få min kabale til at gå op, tvinger den danske regering mig til at foretage de krumspring der skal til før jeg kan leve et lykkeligt liv.
At jeg så får nogle rettigheder med mig de ikke kan pille ved med en lillefinger, er så en anden sag, men der følger absolut også ulemper med.

Jeg har det sådan, at hvis jeg skal vælge mellem pest eller kolera - og der er en kur mod pesten, der godt nok ikke gør mig helt rask, men giver mig et normalt liv at leve, ja, - så vælger jeg pesten, contra kolera hvor jeg ender som invalid . . . eller i værste fald går en død i møde.

Billedligt talt, så er det faktisk sådan det forholder sig for mit vedkommende.

Der foreligger sager som danner præcedens for de 10 uger. Så har man "rent mel i posen", er der ikke noget problem.
Så arbejder man 37 timer hver uge i 10 uger og bor i et andet EU/EØS land - og overholder sine forpligtelser med bopæl og registrering, så er den skudsikker. Der foreligger en del godkendte sager på dette og de danner præcedens for tilsvarende sager. Så kan US ikke dokumentere et "nej" (bevisførelsen ligger nemlig hos dem), så har de godt nok en meget dårlig sag.

EU-retten giver visse fordele jeg betragter som væsentlige i vores forhold:

- Jeg skal ikke stille nogen bankgaranti hvor pengene (ca. 60.000,- kr) er låst i 7 år.
- Der skal ikke søges opholdstilladelse hvert andet år, men kun een gang og kun for 5 år, hvorefter der kan søges om permanent opholdstilladelse. (skærer 2 år af)
- Der stilles ikke krav om danskundervisning, men kan vælge frit mellem de enkelte udbud (AVU koster kun 110,- kr/ semester som eksempel)
- Hendes datter kan komme med til Danmark (grænsen er her 21 år og ikke 15)
- Hun kan starte med at arbejde fra dag 1 vi flytter tilbage til Danmark hvis muligheden ellers består.
- Ingen forsørgelseskrav (om alt andet er der så tale om særbørn)
- Hvis jeg falder bort kort efter flytningen eller vi bliver skilt, kan hun ikke udvises af Danmark. Det står hende frivilligt for om hun ønsker at blive boende i landet.

Der er så nogle ulemper, men som bekendt er et tilvalg også samtidig et fravalg. Jeg føler mig ihvertfald tvunget ud i EU-løsningen, med de komplikationer det så medfører. Jeg/vi har dog et rigtig godt kort på hånden via Norge, der kan give os fordelagtige muligheder, hvis vi ellers kan benytte os af det.

Ret mig meget gerne hvis jeg har fået noget af ovenstående galt i halsen.
Alle bidrag er jeg kun glade for . . . også de mindre positive.

Hilsen
Jens
Reply With Quote
Old 25-08-2009, 19:04
Astra16V's Avatar
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Hej Jens !

Hvor var det et godt indlæg nu kan andre så se hvodan det skal gøres så tak fir det !. Jeg må lige rette dig lidt her for efter de nationale regler så skal man godt nok stiille en anfordringsgaranti men du skriver den er fastlåst i 7 år det er ikke helt rigtig men så snart konen har bestået sprogskolen altsår modul 6 så kan anfordringsgarantien nedsættes til det halve som dog skal stå i de 7 år men ikke alle 60.000 kr. Det du skriver med der er nogle ulemper er jo at der ingen krav er om Dansk uddanelse for os som har benyttet os af de nationale regler får vi jo tilbudt gratis dansk undervisning på sprogskolen . jeg kan sagtens forstå du vælger at benytte din ret til EU retten netop på grund af datteren . Og det er rigtig godt du har styr på det Jens og jeg betvivler slet ikke du ved mere om EU reglerne end jeg gør da jeg kun har brugt de nationale regler og sat grundig ind i dem. Så jeg håber du vil poste lidt mere her om hvorda det fungere og hvis nogen har brug for hjælp at du er parat til at hjælpe.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 26-08-2009, 15:17
T63
Guest

Hej Astra.

Jeg må nok tilstå, at jeg absolut ikke er ekspert på dette område, ej heller besidder stor viden på netop dette felt.
Jeg tror, at kan vi supplere hinanden, så er der meget vundet.

Der er lidt om SU jeg f.eks. ikke har helt på plads og ligeledes med 3 års reglen for skilsmisse ved brug af EU-retten. Det har jeg ikke nævnt så meget om men det burde jeg måske nok have gjort da det er væsentlig viden der kan bidrage i en vigtig beslutningsfase.
Noget står ikke skrevet nogen steder, men der er personer der har fået accept på klager og det danner jo grundlag for selv at afprøve en sådan mulighed.

Tak for de meget flotte ord
Og tusind tak for dine rettelser! Det er netop dette her der gør et forum stærkt - at vi supplerer op på viden og retter dér hvor misinformation opstår.
Håber der også er andre som vil supplere med egen viden og erfaring.

Hilsen
Jens
Reply With Quote
Old 27-08-2009, 09:44
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej Jens !

Jamen selvfølgelig skal vi rette hinanden og give vores oplysninger samt oplevelser på de områder vi nu kender.

Vedrørende SU : Nationale regler siger at man skal have været gift i mindst to et havlt år før man er berettiget til SU. Børn kan dog først få SU fra de er fyldt 18 år (Tror det gælder for alle uanset reglerne ) Men ret mig gerne hvis jeg ikke er rigtig på den for jeg kender kun de regler som galt da min kone skulle have SU. Og jeg ved ikke om noget er blevet ændret siden den gang. Men jeg vil meget gerne undersøge reglerne hvis i vil. Jens jeg håber du vil skrive lidt mere om de EU regler som du lære dem at kende så andre kan læse sig frem til hvordan det skal gøres fordi som du sikkert ved så er der jo ikke meget hjælp at hente andre steder og specielt ikke hos US.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 27-08-2009, 10:31
FRONTERA FRONTERA is offline
New Member

Hej T63.
Kunne du være interesseret i at opstille forløbet for hvordan I kommer i havn i DK.
Jeg kikker i øjeblikket på forskellige muligheder for at blive gift, uden alt for store besværligheder med oversættelser. Man kan blive gift i Thailand på ambassaden der, har jeg læst mig til. Men er også kommet på den ide at blive gift på ambassaden i Moskva eller i Sct. Petersborg. Det håbede jeg kunne gøre papir gangen noget lettere.
Nogen der har erfaring med giftermål på ambassaderne?

Mvh. Keld
Reply With Quote
Old 27-08-2009, 10:38
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej Keld !

Nu kender jeg ikke helt EU reglerne men jeg er 100% sikker på at ved giftemål i Rusland så bliver det absolut ikke nemmere. Fordi ALLE jeres papirer skal oversættes til Engelsk og i skal have apostile på dem så det gør det bare endnu svære for jer selv samt en mere udgift. Jeg ved ikke om i kan blive gift i det land som i agter at benytte jer af EU reglerne om det så kan lade sig gøre der men jeg ved at alle papirer skal være oversat af en godkendt translatør det kommer i ikke uden om det gælder os alle sammen. Men T63 hvis du ved mere så endelig kom med det for Frontera skal have alt den hjælp han kan få fra os .

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 27-08-2009, 21:12
T63
Guest

Hej Astra.

Jeg skal nok følge op som jeg min viden øges, men som du/I også har erfaret, er en del baseret på subjektive bedømmelser, så det er lidt svært.

Vælger man sin EU-ret, så kommer man ikke ind under integrationsloven, og mister derved de fordele der her medfølger.

En stor fordel ved den nationale løsning er, at man får løntilskud af staten i en ansættelse. Den fordel følger ikke med hvis man anvender sin EU-ret, dog kan man gøre brug af ægtefællens fradrag, men det bidrager langt fra nok i en økonomisk presset dagligdag.

Med SU, så tror jeg du har ret Astra. Der går min. 2½ år inden man kan søge om dette. Der har været tale om, at ved brug af EU-retten, så skulle man være vandrende EU-borger (have arbejdet i opholdslandet og arbejde i Danmark). Men der foreligger øjensynligt en sag på dette hvor det ikke har været et krav uden dog at dette kan dokumenteres (indgivelse af klage til SU-styrelsen).

Mht. sprogkursus, så tyder alt på, at man selv skal finansiere dette og selv stå for tilmelding, hvor dette vist er lidt mere "automatiseret" ved brug af den nationale løsning (ret mig gerne hvis jeg er helt galt på den her).

At man kan starte på arbejde fra dag 1 man ankommer i Danmark med EU-retten i rygsækken, ser lidt økonomisk dyster ud uden løntilskud, men om alt andet, så er ens hustru "i gang", hvis ellers det er muligt at finde arbejde uden at vedkommende er særlig stærk i det danske sprog, men det er jo en helt anden snak.

Om alt andet, det korte er, at vælger man EU-retten med arbejdskraftens frie bevægelighed, så kan man godt skyde en hvid pil efter integrationsprogrammet.

Hej Keld.

Faktisk så ligger det ikke helt fast endnu. Jeg har mine ønsker, men de tæller kun 50%. Min dejlige øjesten skal lige være med her, så vi fælles finder modellen.
Med Astra's råd, så vil jeg nok prøve at blive gift her i landet ved borgerlig vielse, men hendes ønsker får også betydning for beslutningen.

Jeg vil højst tænkeligt gøre brug af min EU-ret, ved enten at flytte til Sverige, eller ved at søge orlov fra mit arbejde og tage ophold og arbejde i Norge.
Sidstnævnte er dog betinget af hjælp gennem hendes veninde og dennes mand - han er selvstændig erhvervsdrivende.

Tidsforløbet er ukendt, men jeg håber, at med mit besøg hos hende om 14 dage, så vil der blive kastet mere lys over vores fremtidsplaner.

Hilsen
Jens
Reply With Quote
Old 28-08-2009, 10:46
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

T63,- hvad er din kommende hustru´s uddannelse ? fordi når talen falder på arbejde og sprogkundskaber, så er det altså mere vigitgt man lige umiddelbart tror.

Vi har efter 1 års sprogskole, været til samtale hos kommunen / jobcenter, fordi de havde den ide, at det msåke var noget for min hustru, at starte stille og roligt op på rådhuset, da hun har siddet i en administration i Sibirien, de sidste 15 år,- men der var også andre muligheder.

Dog mente de ligesom jeg, at der lige skulle lidt mere turbo på det danske sprog, for det er altså ALTAFGØRENDE, når hun skal implementeres et eller andet sted.

Nu er det imidlertid sådan, at på sprogskolen i vores by, der skal de hele tiden have nye elever med og de sidder blandet sammen i klassen, fra alle verdenshjørner, hvilket gør, at effektiviteten tangerer ret lavt, så for at koge den lidt ned så den bliver mere fordøjelig, så sidder min hustru, + 2 andre højt uddannede russere og 1 tysker, nemlig og glor ud af vinduet 75% af tiden og det er sgu ærgerligt at spilde 1 år på det, men det er åbenbart måden det kører på og hvad der bliver tilbudt fra kommunen af og det er gratis.

Derfor er min hustru nu begyndt at koble VUC på også, for nu har hun nemlig ikke mere tålmodighed.
Naturligvis, kunne integrationsmedarbejderen fra kommunen jo ikke lade være med at lægge mærke til, at når min hustru ledte efter et par ord, så sneg der sig lige et engelsk ord ind og når han spurte hende på dansk, så kan det ret hurtigt forekomme svært, fordi han måske snakker for hurtigt og bruger for svære ord, som de end ikke har lært endnu.

Vi blev enige om, at afvente yderligere 2 mrd. resultat af VUC dansk undervisningen og med deraf afsluttet dansk eksamen til jul og så skulle vi altså ikke gerne bruge mere tid på det, men det er jo klart, at hvis selve undervisningen ikke er koncentreret tilstrækkeligt i form af for megen spildtid, at ja så når de ingen vegne og så må vi selv tage affære, da det er min hustru som selv har bedt mig om at tage kontakt til VUC, da hun ikke gider være til grin længere.

Om sprogskolen og eller VUC er betalt eller ej, så er det altså ufatteligt vigitgt, at man kan beherske sproget, skrive og læse det, hvis man vil integrere sig og ud i samfundet og have et arbejde, som man kunne blive glad for at stå op til om morgenen, ellers kan man jo lige såvel gøre som de muslimer der er pakket ind i et telt, for de kommer nemlig aldrig videre, de bliver ikke integreret,- der er kun én til at forsørge dem resten af livet, nemlig dig og mig, for det har vi da lige set glimrende eksempler på.
Reply With Quote
Old 28-08-2009, 19:55
Astra16V's Avatar
Administrator

Hej BAT !

Bare lige en lille fodnote. Det lyder jo helt hen i vejret at de gør sådan på i jeres kommune for i vores kommune jamen der bliver det godt nok gjort noget for det og det her med fravær den går ikke de har bare at møde op og deltage i undervisningen men nu har vi så også fler klasser på vores sprogskole og min kone hun gjorde det på rekord tid og taler samt skriver dansk unden problemmer. Men det er for dårligt at det forgår så forskelligt rundt om i det ganske land og ja du har helt ret det er meget vigtig at kunne sproget. Min kone er pt i praktik på et turist beraue og der snakker man altsår Dansk og turisterne er svenskere,Nordmænd og Tyskére men det går faktisk ret godt med min kone så se i lyset af at en god sprogskole så er det ikke at kimse af.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules