Go Back   Russisk-Dansk Forum > Dansk visum og opholdstilladelses emner

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2015, 13:06
Zeawen Zeawen is offline
New Member

Default Multi entry visum til DK fra Rusland

Hej alle sammen!

Jeg har skrevet her inde et par gange før, men ganske kort så har jeg en kæreste i det meget østlige Rusland, og jeg kan pt. ikke få hende her til på nogen måde fordi jeg er på kontanthjælp og hun har ingen uddannelse. Så måden vi skal have det til at fungere på nu, er at vi skal rejse lidt frem og tilbage og bare se hinanden så ofte og længe af gangen som vi kan, indtil landskabet forhåbentlig ændrer sig lidt.

For ikke ret lang tid siden fik vi så lagt en plan der hedder at hun, med godkendelse fra hendes arbejde, kunne være her 3 måneder hvert halve år, og så arbejde de resterende 6 måneder om året hun var i Rusland. Der er nu kommet nogle nye regler der gør at der forlanges fingeraftryk når der skal ansøges om visum. Det betyder nu at i stedet for hun betaler måske 1.000-1.500 kroner for at få lavet at visum (Hun bor på en ø, så hun hyrer et firma til det) skal hun nu betale 4-5.000 kroner bare for visum, fordi hun nu skal til at flyve efter det, og priserne stiger voldsomt på visum.

Mit spørgsmål er om der er nogen der har forstand på eller erfaring med multi entry visum? Er det noget man kan få på et privat visum, som er det vi ansøger om?

Af hvad jeg kan læse mig til på nyidanmark.dk er der visse krav der skal til for overhovedet at komme i betragtning til et sådan type visum. Jeg vil kopiere kravende her:

Visum til flere indrejser udstedes, når følgende betingelser er opfyldt:

- Visumansøgeren dokumenterer behovet for at skulle rejse ofte og/eller regelmæssigt til Danmark og de øvrige Schengenlande, især som følge af den pågældendes erhvervs- eller familiemæssige situation, og
- Visumansøgeren dokumenterer sin integritet og pålidelighed

Kravet om, at visumansøgeren skal have behov for at rejse ofte og/eller regelmæssigt, kan f.eks. være opfyldt, hvis der er tale om:

Forretningsmænd
Tjenestemænd, der er i regelmæssig officiel kontakt med medlemsstaterne og EU-institutionerne
Repræsentanter for civilsamfundsorganisationer, der rejser i uddannelsesøjemed og med henblik på seminarer og konferencer
Familiemedlemmer til unionsborger
Medlemmer af tredjelandsstatsborgeres familie, som har lovlig bopæl i medlems-staterne
Søfolk.

Kravende er som sådan ikke besværlige, men givet at hun ikke rammer nogle af punkterne, er den jeg har skrevet med fed den der kommer tættest. Jeg vil gætte på at familiemedlem ikke omfatter kæreste, men formodentlig om fatter kone hvis vi blev gift? Er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?
Reply With Quote
Old 24-07-2015, 18:14
Klendinika's Avatar
Klendinika Klendinika is offline
Super Moderator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

hej

2. gang man søger EFTER man har overholdt 1. visum, vil de tilbyde 1 års visum. Vi søgte ikke, men de ringede selv og spurgte om vi var interesseret.

Prisen på Visum er altså uændret. Det kan være omkostninger med til rejsen stiger, men selve gebyret mm. er altså det samme.
Old 24-07-2015, 18:33
Klendinika's Avatar
Super Moderator

Hej

To kommentar til:

a) Nu ved jeg ikke hvad hun laver, men med computer, skype osv. en mulighed for at hun kunne få noget fra hånden her i Danmark - naturligvis uofficielt.

b) Har lige tjekket. Der er et autoriseret visum center i irkutsk, Khabarovsk og Vladivostok.
Det gør at hvis hun ikke bor på Kamtjaska* halvøen eller langt nord på, så kan man godt tage toget - for at søge visum.

En roundtrip fra fx Vladivostok til Novosibirsk koster nedtil 3700 kr. men med 3 visum centre imellem, er det ikke længere store afstande det drejer sig om. Jeg skal flyve 900 km indenrigs om få uger, pris 350 kr. one-way.

* her koster en retur til Vladivostok 3200 kr.
Old 24-07-2015, 22:25
Zeawen Zeawen is offline
New Member

Hej Klendinika, og tak for dine svar.

Først og fremmest kan jeg fortælle at hun bor på øen Sakhalin, så tog er udleukket. Hun SKAL med flyveren. Og ja, vi havde også fundet ud af at hun skal til Vladivostok nu, fremfor at kunne hyre et firma i hendes lokale by til at ordne det for hende. Jeg har ingen anelse om hvordan selve processen rent faktisk er i Rusland, hvor hurtige de er osv, og det er selvfølgelig noget vi skal have undersøgt lidt. Hun siger blandt andet at hun regner med at skulle bruge en overnatning eller 2 når hun skal ansøge om visum, og så skal hun selvfølgelig igen flyve der over når hun skal hente sit visum. Lyder det helt hen i vejret? Har du noget erfaring med at ansøge om visum fra Rusland? Eventuelt fra centeret i Vladivostok?

Priserne for en retur til Vladivostok vil stå i ca. 15.000 rubler for hende. Og HVIS hun skal afsted flere gange (Altså at det IKKE kan lade sig gøre at få tilsendt ens visum med post, som her i DK), så er det en væsentlig højere udgift end før.

Jeg skal indrømme jeg ikke følger med i nogle russiske nyheder nogen steder angående prisen på visum. Men af hvad hun har sagt har hun hørt/læst at prisen kommer til at stige gevaldigt. Hvis det viser sig ikke at være sandt, jamen så er det sq helt kanon.

Men det lyder helt kanon at et multi entry visum burde være muligt. Det vil uden tvivl spare os for nogle penge hvis det bliver mindre og mindre hun rent faktisk skal ansøge om visum. Det ville være et stort problem hvis det ville koste en bondegård og få hende her til hver gang.
Reply With Quote
Old 25-07-2015, 00:31
Klendinika's Avatar
Super Moderator

hej

Jo, man skal desværre med fly fra denne ø, og nogle få hundrede kroner billigere at flyve til vladivostok end khabarovsk. Og ja en tur/retur koster ca. 15000 rubler eller 1800 kr. Mener at man kan aftale at nogle henter passet. Hun skal alligevel dertil, for at komme videre til Moskva og Danmark, så bare afhentning på vejen.
Vi har endda prøvet et ikke autoriseret visum center og det virker fint, dog før end fingeraftrykkene. Det tager kun få dage dage ekstra, dvs. ca 1½ uge.

Grunden til at jeg skrev at prisen på visum ikke ændres, er at den sådan opkræves i kroner og den er den samme. Men prisudvikling på rublen gør at hun vil opleve at den er steget.

Selve visum ansøgningen tager ingen tid, hvis alle papirerne er klar og i orden. Så lander hendes fly fx kl. 9 så kan hun sagtens nå et aftens fly. Lad hende evt. kontakte kontoret og aftale tid osv.
Old 25-07-2015, 07:48
Zeawen Zeawen is offline
New Member

Hej igen,

Tak for dit svar.

Puha, afhentning på vejen til Danmark Det syntes jeg godt nok lyder til at tage en chance? Nu er jeg en meget forsigtig mand af natur, så jeg vil helst MEGET gerne have styr på tingene så lang tid i forvejen som overhovedet muligt. Men det er et ganske udmærket argument og der er selvfølgelig penge og spare. Umiddelbart tror jeg sq ikke hun vil, slet ikke første gang, men vi vil da helt klart undersøge det.

Angående pris, givet at jeg er på kontanthjælp, er jeg måske en af de få mænd der ikke betaler for min udenlandske kærestes rejse her inde på sitet. Jeg ved ikke hvordan det foregår hos andre, men det er i hvert fald den generelle opfattelse jeg har. Men du skriver noget om at prisen er uændret i danske kroner, det kan der måske være noget om, men jeg kan vel ikke betale det for hende, og så undgå hvad end pris stigning der har været pga rublens ustabilitet, kan jeg?

Og nej jeg tænker umiddelbart heller ikke at visumansøgningen tager nogen tid, så jeg tror heller ikke at hun behøver flere dage. Men givet at det er Rusland, tror jeg hun er bekymret for at blive udsat for godt solidt russisk servicehjælpsomhed, og komme til at vente i flere timer/dage. Men det kan selvfølgelig undgåes med en tidsbestilling.

Vi vil undersøge nærmere i hvert fald.
Reply With Quote
Old 25-07-2015, 17:01
Klendinika's Avatar
Super Moderator

hej

Ja, i jeres tilfælde er det måske, hvis i ikke har mødtes. Men prøv at undersøge om DHL eller et andet firma/ person for 500 kr. (cirka) måske kan afhente passet. Nej, du kan ikke betale hendes visum herfra Danmark.

Jo, det er kutyme at betale for rejser i begyndelsen, nu tjener min kone sine egne penge og betaler for at familien kommer herover.

Du skal forvente at finde penge i dit budget til udvidet madudgifter, en ekstra mobilkonto, vise hende nogle ting. Min mening: mindst 1000 kr. om måneden.
Du ved godt at du også ret til ferie, på en kontanthjælp. se: http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arki...s%20ferie.aspx. Det gør altså hvis du runder de 12 måneder, så kan du godt besøge hende. Dvs du kan være derover i 5 uger og hun kan være her i 26 uger per år. Selvfølgelig indtil du kommer ud af kontanthjælpen.

Last edited by Klendinika; 25-07-2015 at 17:03.
Reply With Quote
Old 28-07-2015, 14:11
Zeawen Zeawen is offline
New Member

Hej igen,

Ja, jeg er godt klar over med regler osv for kontanthjælpen, jeg har efterhånden været på det længe. Men tak for linket.

Jeg ringede i dag til udlændinge styrelsen for at høre hvordan og hvorledes. Og det viser sig at den måde vi ville bruge et multi entry visum på er komplet umuligt. Et visum udstedes med et maximum på 90 dage, multi entry eller ej. Vi ville jo have brugt det visum til mindst et år af gangen, dvs. 2 perioder af 90 dage.

Men ikke desto mindre tak for hjælpen
Reply With Quote
Old 12-08-2015, 10:16
Coper's Avatar
Coper Coper is offline
Junior Member

Lenins medalje 

Når min kone søger visum til min svigermor, så tager hun selv til visum center, men betaler for at det få bragt ud til hendes by, det koster ikke en bondegård, og er nok det nemeste hvis man bor langt fra et visum center.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules