Go Back   Russisk-Dansk Forum > Dansk visum og opholdstilladelses emner

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2009, 22:15
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

Jeg vil sige det sådan, at jeg faktisk er imponeret af det hun kan skrive og egentlig ikke havde ventet, at en fremmed kunne nå at skrive så meget og så fejlfrit efter 1 års sprogskole, især når jeg tager i betragtning, at det kun har været onsdag fra kl. 11 - 14, torsdag og fredag fra kl. 8 -13.30.

Når hun så samtidig beretter om, at det første halve år gik med, at hun kunne få lov til at repetere hendes navn og hvor hun kom fra, hver gang og de hele tiden skulle vente på at få de nyankomne med, samt at hun selv har spurt flere gange om hun måtte rykke et trin op, men bare fik besked på, at det skulle passe med ind i, når de andre skulle have en test, ja så begynder jeg at forstå det.

Hun siger det sidste halve år næsten kun har været repetitioner og det er så som så med, hvad de har lært af nyt, ja så mangler der praktik i udtalen af ordene og det er bla. sådan noget de lægger mærke til, ved en samtale på integrationsmødet. De havde endda betalt en tolk igen, ligesom ved første gang, så i grunden er jeg faktisk imponeret over, at kommunen gør så meget for at hjælpe folk videre i systemet.

Jeg synes det er fint, hvis hun om 2 mrd. evt. kunne få 1 - 2 dage om ugen, hvor hun kan komme i ulønnet praktik på enten rådhuset, eller amtsgården, da det ville give hende meget at snuse lidt til det hele, tale med andre mennesker og samle de sidste tråde i læren af udtalen.

Tænk sig, jeg får at vide der er folk i min hustru´s klasse, som har været i Danmark i 10 år, men endnu ikke har lært sproget.
Reply With Quote
Old 29-08-2009, 00:24
T63
Guest

Quote:
Originally Posted by BAT*21 View Post
T63,- hvad er din kommende hustru´s uddannelse ? fordi når talen falder på arbejde og sprogkundskaber, så er det altså mere vigitgt man lige umiddelbart tror.
Hun er ansat som bogholder, men mangler et år i at kunne titulere sig som sådan. Ved siden af dette foretager hun også revision (revisorarbejde).
Hun er ansat i et handelsfirma (import og eksport af vine), så sagt meget kort . . . traditionelt fag, set med danske øjne.

Nu mødte jeg et ægtepar fra England som jeg fløj sammen med hjem fra Kazan og efterfølgende fik en rigtig god snak med i lufthavnen i Frankfurt. Hun er oprindeligt fra Kazan og han fra Romford. Begge gift på niende år og bosiddende i Romford.
De begge gav mig det råd, at hun ikke skal lære engelsk, men lære dansk som andetsprog. Så det er jeg igang med at forberede hende på.
Reply With Quote
Old 29-08-2009, 11:49
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Jamen det er også rigtigt T63,- det danske SKAL på plads, for hun kan ikke implementeres i nogen stilling, hvor hun sidder i en position hvor hun skal kunne betjene folk, gribe en telefon, læse, skrive etc. etc. - det er et værktøj der konstant skal bruges og danskere kan ikke være tjent med, at der er en nyansat person, som sidder og taler engelsk og eller putter nogle engelske ord ind imellem, fordi vi er i Danmark og her er sproget altså dansk.

De sagde rent ud til min hustru da vi forleden var til møde ved integrationen, at før end du bliver kastet ud i en eller anden form for praktik, hvor vi her fra vil gøre alt for at du kan blive sluset ind, så skal den afsluttende dansk prøve være bestået, så den var hun mere end med på.

Husk på, at der er foskel på folkeslag, en russer sætter en ære i at have et arbejde, hvor de fleste muslimer, somalier og lign. vil gøre alt for at slippe for at tage hænderne op af lommen.

I går fortalte min hustru, at en kvinde af etnisk herskomst fra sprogskolen havde den opfattelse, at det vel nok var godt at EU betalte for alt denne her velfærd i Danmark, så de kunne nyde godt af det, men hun var tilsyneladende ikke klar over, at Danmark også bidrager til denne kasse,- hun mente bare at pengene kom fra EU, uden at vide hvem EU egentlig var,- men det var ihvertfald en union af en eller anden art og det er jo netop hvad der kommer ud af at være uoplyst og bare tro mælk og honning flyder i stride strømme.
Reply With Quote
Old 29-08-2009, 14:58
T63
Guest

Hej BAT.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om hendes engagement. Det måtte jeg sande kort efter min hjemkomst efter mit besøg hos hende.

Jeg blev spurgt direkte hvordan jeg havde tænkt mig at forsørge hende hvis hun skulle bo i Danmark. Hun vil ikke sidde passivt og se jeg står med al ansvar, næh, - hun vil saftsusemig ud og arbejde!

Så det du fortæller om de russiske kvinder, den kan jeg kun nikke genkendende til.
De står ikke tilbage for at yde deres bidrag - både til familien og samfundet . . . mod visse andre folkeslag der ikke vil integreres.

Alene det at hun bor i egen lejlighed med datteren og nu skal til at betale en formue for at sikre sin datters 4 år på universitet - og derved have 2 jobs for at få det hele til at hænge sammen . . . det er en kvinde jeg har den allerdybeste respekt for. Hun sad ovenikøbet om aftenen og terpede lektier med datteren op til datterens eksamen her i juni.
At hun så oveni, er intelligent og yderst smuk . . . ja, det er så godt nok en tilgift af format som er til at få øje på.
Reply With Quote
Old 30-08-2009, 00:24
Astra16V's Avatar
Astra16V Astra16V is offline
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Send a message via MSN to Astra16V

Hej !

Jeg vil bare sige at jeg er helt enige med jer i at Russiske kvinder vil godt nok ud og lave noget og tjene til føden som vi siger men desværre er de Russiske uddanelser ikke kompetible med de Danske så sagt på en anden måde hendes uddanelse er intet værd her i landet. Min kone har en rigtig god uddanelse men desværre duer den ikke til noget som helst og hun er nu igang med at tage en ny uddanlese (PÅ DANSK) . Så det er ikke så pokkers nemt at finde et job til ens kone inden for det hun er uddanet inden for. Nogle uddanlser kan de nøjes med at tage nogle tillægs uddanelser til og så bliver de godkendte mens andre slet ikke duer. Og for vores vedkommende jamen så betød det et år på sprogskolen incl studie prøven. og så nu to år på SU . Og nu skriger de alle sammen finanskrise så det er måske som så med at få et job lige pt . Men bare så i har for øje at jeres kommende koners uddanlser desværre ikke kan bruges i DK.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 30-08-2009, 12:24
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Hvad er egentlig kompatibel med danske uddannelser når det kommer til stykket, måske lige de svenske og norske, ellers kommer det vel også an på, hvad det er for fag, men er det ikke også sådan, at lige gyldigt hvor vi kommer hen, så gør de det på en lidt anden måde, så alt andet vil der jo blive en oplæring og indlevelses periode.

Der blev givet et eksempel på det sidste møde vi var til ved integrationen, hvor de havde en russisk uddannet tandlæge, som havde boet i Danmark i 6 år, men som blev nødt til at tage nogel ekstra eksamener, for at dansk tandlægeunion kunne godkende, at hun kunne praktisere og lige så, er det vel med læger, hvilket jeg så sandelig godt forstår, hvis det forholder sig med nogle ( jeg siger ikke alle ) som både min hustru og hendes datter, har berettet om for nylig.

Det er sådan, at hvis de afgørende myndigheder i de vestlige lande opdager, at der måske er nogle brådne kar i branchen, fra de gamle østbloklande, som mere eller mindre har købt sig til nogle eksamensbeviser, så er der jo ikke noget at sige til, at de gerne lige vil eksaminere folk.

Jeg ville da heller ikke være tryg, hvis jeg vidste jeg skulle opereres af en kirurg, som halvvejs havde købt sig til sin eksamen.
Reply With Quote
Old 30-08-2009, 15:26
Astra16V's Avatar
Astra16V Astra16V is offline
Administrator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse Styrket venskab og broderligt samarbejde Kendelse af Røde Stjerne 

Send a message via MSN to Astra16V

Hej BAT !

Jamen jeg er helt enig med dig i hvad du skriver men jeg syntes bere det er lidt synd for mange af vores koner kommer jo her til landet med rigtig gode uddanelser som de ikke kan bruge til noget og er synd for dem fordi de lynhurtig kan få den følse af at Danmark ikke vil kendes ved dem og ikke kan bruge dem. Det giver også en følse af at man er ikke velkommen i vores land fordi de netop har brugt mange år af deres ungdom på at studere til igen verden nytte. Jeg syntes i stedet for at gøre det på den måde man idag gør det så kunne man jo godt lave det sådan at de uddanelser vores koner kommer kan blive kigget på og gøre det så de i det mindste kan bruges til et eller andet her i landet så deres uddanelser ikke bare ligger hen. Mange af dem er uddanet er jo rigtig godt uddanet men det er ikke det stykke papir værd som det er skrevet på. Derfor kan jeg sagtens sætte mig ind deres skuffelser når de opdager det. For det er ikke fair og logsik at en der har taget en så lang uddanelse ikke kan bruges til andet end et rengøringsjob.

Mvh.
Astra16V
Reply With Quote
Old 30-08-2009, 21:36
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Nu skal de jo ikke gøre rent alle sammen, eller være sosu ass. - for i øvrigt forstår jeg ikke det skulle være så svært at blive accepteret som lærer nu.

Vi så jo for 1 måned siden, at eftersom der mangler 3500 lærere, så kunne enkeltpersoner med en anden uddannelse for lov at agere lærer, efter blot 3 dages omskoling,- SÅDAN !
Reply With Quote
Old 31-08-2009, 09:25
T63
Guest

BAT.

Nu har jeg selv to skolesøgende børn - og i dag er meget fravær hos lærerstaben.
Begge mine børn er ofte plaget af vikartimer, og jeg har ikke een eneste gang hørt dem komme hjem med noget lærdom fra disse timer!
Vikartimerne går med skæg, hygge, fis og ballade.

Så som forælder der er harm over denne form for "erstatning", så kunne man sagtens tage et andet valg og det ville være langt mere givtigt for børnene.

Så en russisk kvinde som vikar, ville ihvertfald kun gøre det bedre.

Min søn havde sidste år en nordmand som dansklærer!!!!
De fattede ikke en meter af det han sagde . . . han måtte 'improvisere' ved at proppe alt muligt komplet ligegyldigt ind i undervisningen for at få børenen med (4 klasse).
Så hvis din hustru kan nogenlunde dansk og nogenlunde engelsk, så vill jeg som skatteborger med to børn i folkeskolen, hellere end gerne have hende som underviser.

Jeg har gjort mine erfaringer, så den står fast.

Hilsen
Jens
Reply With Quote
Old 31-08-2009, 09:56
BAT*21's Avatar
BAT*21 BAT*21 is offline
Contributing Member

Nej, nu var det mere Astra´s hustru, som var uddannet engelsklærer, men de ville jo ikke godkende hendes russiske læreruddannelse, så hun kunne praktisere som dette efter endt bestået sprogkursus.

Men nu kan man lige pludselig blive omskolet på 3 dage, bare fordi de mangler lærere,- jeg fatter ingenting efterhånden.

Alle de der råd og udvalg som bestemmer og afgør her og der, jeg har på fornemmelsen der er alt for mange med i det, jeg synes simpelthen det kører af sporet.

Da vi var til det sidste integratinsmøde, så spurte de min hustru om hun kunne undervise og give timer i eks. matematik & fysik, fordi de kan se på hendes uddannelsespapirer, at hun er ekstrem ekspert i disse fag, hvortil jeg måtte sige, at hun er altså ikke lærer.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules