Go Back   Russisk-Dansk Forum > Dansk visum og opholdstilladelses emner

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-01-2016, 09:52
Malchik's Avatar
Malchik Malchik is offline
New Member

Jov tak for tippet Klendinika! Det har jeg også selv tænkt på ville være en god måde at få en masse erfaring.

For lige at opdatere hvor vi står i øjeblikket, så skal jeg ned og fri til hende næsten weekend!
Og derefter skal vi så beslutte hvornår vi gifter os på rådhuset herhjemme, efter det er jeg så i tvivl om hvad ville være smartest at gøre...

Jeg står nemlig til at skulle udsendes i 2 måneder her til sommer, og så vil jeg ikke efterlade hende herhjemme mutters alene i verden, med vores FS sag kørende, og jeg langt væk fra at kunne reagere hvis US skulle have behov for noget...

Men jeg er også i tvivl om US vil kigge skævt til os hvis vi vælger at indgive vores ansøgninger separat, altså vi gifter os her i DK, hun tager hjem, indgiver sin ansøgning om FS på ambassaden, og jeg lige efter herhjemme. For så har hun nemlig noget at give sig til (arbejde) mens sagen kører, for jeg ved at hun ikke er god til bare at gå hjemme, hun har ild i røven! Og når vi så får godkendt vores sag og hun får opholdstilladelse, kan hun rejse herhjem for good, og starte til dansk...
Meninger, tanker, råd, kritik og forslag om mine overvejelser modtages med kyshånd.
Reply With Quote
Old 16-01-2016, 13:29
Klendinika's Avatar
Klendinika Klendinika is offline
Super Moderator

Lenins medalje Stor arbejdskraft og tjenesteydelse 

hej

Det er super du tænker på hende. Det er fint at fri nu, så ved hun også hvad fremtiden venter. Klar anbefaling at vente med at giftes til din udstationering er overstået. Hun får også god tid at at afslutte nogle ting og være sammen med venner og familier, få snakket om tingene i fred og ro.

Igen en meget tidlig en: http://www.ucn.dk/uddannelser/fif . En uddannelse
der er vel kan være super til hende. Min viv tog den selv. Hun har ret til at tage job som pædagogmedhjælper efter endt uddannelse og uddannelsen er SU berettet. De ligger spredt ud og det ganske land. Min viv fik lov at tage uddannelsen efter modul 3, efter bare 8 måneders dansk. Uddannelsen alene giver adgang til dansk 3 prøven, men min viv valgte at doble dansk, med at følge sprogskolen om aften. tror mig, det at få SU efter 8 måneder sprogskolen, var en ting der var populært. Så er det en vurderingssag om det er en god ide at fortsætte med pædagoguddannelsen efterfølgende.
Ikke at din forhåbentlig kommende kone skal være pædagog, men det er en genvej til til hendes mål, at kunne arbejde med hendes uddannelse i Danmark. Hun vil opnå to ting, udover en indkomst. Hun vil kunne forbedre sit danske og hun vil noget faglig viden på dansk. Og i hendes profession, skal sproget altså være i top. Så der en praktisk ting, hvis hun påbegynder pædagoguddannelsen, så kan hun fx efter et år, søge til psykologi studierne UDEN at have studieprøven. De har svært ved at afvise, hvis man har taget 1 år på bacheloruddannelsen på dansk !!!
Det bare lige lidt om uddannelse og fremtiden.. Men måske rart for hende at få vide at der er muligheder.

Held og Lykke med det turen.. og det hele
Old 16-01-2016, 18:54
Malchik's Avatar
New Member

Igen Klendinika, mange tak, det er virkelig nogle gode brugbare og relevante råd du kommer med!!! Det skal jeg nævne for hende.
Helt sikkert rart for hende at høre om de muligheder der vil være.

Men hvad tænker du omkring det at lade hende bo og arbejde i hendes hjemland, mens vi venter på vores sag? Altså selvfølgelig vil det være fedt at være sammen hele tiden, men på den anden side, hun kommer jo bare til at gå hjemme hele dagen mens jeg er på arbejde... og min store bekymring omkring det er jo at der KAN, gå helt op til 8 måneder før der ligger en afgørelse. Ham jeg kender her fra byen fik et brev fra US hvor de fortalte ham, at det var pga vores store flygtninge problem i øjeblikket.
8 måneder det er lang tid at gå og vente på at få at vide om man er købt eller solgt
Reply With Quote
Old 21-01-2016, 01:43
Klendinika's Avatar
Super Moderator

hej
Beklager det sene svar.
Først lige skrive, at i skal ikke bekymre jer. Opfylder i kravene, får i naturligvis også en familiesammenføring.

Med hensyn til hendes opholdssted mens processen er i gang. Jeg er nok enig i 8 måneder er for lang tid, at gå og ikke lave noget.

Jeg vil prøve at se om jeg kan få noget på skrift, der muliggøre at hun kan rejse mellem DK og UA. Ellers på du overveje at blive fast kunde hos Wizzair.

Dog hvis det kommer til at passe med nogle ferieuger, hvor du kan vise Danmark og hun kan få en eller to familiemedlemmer heroppe (ikke på en gang) i nogle uger. Og det kan også være afhængigt af, om hun hurtigt får et lille netværk op og stå. Men ikke mindst hendes egen personlighed.

så det er op til jer at finde den løsning der er bedst for jer.
Old 26-01-2016, 20:23
Malchik's Avatar
New Member

Godt, det behøver jeg ikke bekymre mig om så

Ja vi er også blevet enige om at vi gør det på den måde, det vil absolut være at foretrække.
Igen tak for dine råd!

Update på vores situation er at jeg kom hjem fra UA i går, hvor jeg spurgte hende om hun ville giftes med mig, og det var et klart og uden tvivl ja, så nu er vi forlovede
Og da hun arbejder på en skole har hun cirka 3 måneders sommerferie, så vi tænker at have sommerferie bla. her i DK og så gifte os.
Reply With Quote
Old 27-01-2016, 00:30
Klendinika's Avatar
Super Moderator

Thumbs up

t i l l y k k e

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules