View Single Post
Old 15-04-2011, 11:10
St. Petersborg St. Petersborg is offline
Retired

Lenins medalje 

Jeg har lige læst denne tråd igemmen et par gange og vil lige tilføje lidt der er rart at vide eller være opmærksom på.

Russerne kan have 2 pas, et til intern brug i Rusland, og de kan også have et rejse-pas, svarende til et dansk pas.

Dette rejse-pas kan være af den gamle varsion med 5 års gyldighed eller den nye med 10 års gyldighed, dette 10 års pas kan så som jeg har fået det forklaret igen være et af to, enten et standart eller et udvidet, det er vist noget med om der er biometriske data indlejret i passet eller ej, men de skulle altså have muligheden for at vælge immellem disse 2, der er en prisforskel og nogle lande skulle fordre det biometriske (USA ?) for at ville give visa/indrejse.

Det interne pas er en størrelse som vi jo ikke har i DK, men det kan vel nærmest sammenlignes lidt med noget af ens data fra CPR på papirform.
Det udstedes første gang når man er 14 år og skal fornyes ved 25, 45, 65 (måske også 85 ?) og hvis man ændre (efter)navn.

Dette interne-pas fortæller faktisk mange interesant ting hvis man ellers kan læse det, og er objekt for en del snyd.
Der bliver bla. stemplet og skrevet hvornår man er blevet gift (ægtastands-status), her skal man være opmærksom, for nogle svindel nummere laves med dette.
Bliver ens interne-pas væk, skal man jo have et nyt og nogle af påtegningerne skal man tilsyneladende selv efterfølgende gå rundt og indsamle (og her er det man kan få ændret sin status fra gift til ugift ved at undlade at få dette indført i passet)

Der står også noget om enes børn og hvor man bor og muligvis andre ting som jeg så ikke er i stand til at redegører for.
Adressen i passet bør jo passe med den fysiske adresse man nu bor på, men det er så ikke altid tilfældet, det er dog for mig noget indviklet med dette registrering af bopæl, så det vil jeg undlade at forsøge at uddybe, måske andre har viden på dette område ?

Men en nærkigning af dette interne-pas kan fortælle om man skal udvise mere agtpågivenhed eller ej.
Hvis passets udstedelsdato ikke stemmer overens med 14-25-45-65 år datoerne eller et giftemål, så er passet nok et erstatningspas og kan være mangelfyldt udfyldt og så må man tage det derfra.
Ikke at det er et automatisk tegn på med ugler i mosen, men det kan være det.

Så når man taler med en russer om "Pas" skal man være klar i mæglet mht. hvilket pas det er der tales om, ligeså skal man være opmærksom på at når russeren siger "Pas" mener de højst sandsynligt deres interne-pas.
Russerne kalder også rejse-passet for et grænse-pas.

Man bør også undersøge forskellen på retsvirkningen af om en russer bevarer sin registrering (af bopæl) i rusland, eller vælger at lade sig registrerer som udvandret når de bosætter sig i DK.
Ikke at jeg ved ret meget om dette, men har dog stødt på russere der har fortrudt denne registrering som værende udvandret, da det tilsyneladende havde negative bagsider bla. ifm. rejse til/i rusland.
Reply With Quote