View Single Post
Old 11-09-2010, 17:50
Mikaudi's Avatar
Mikaudi Mikaudi is offline
Junior Member

Lenins medalje 

Hej Bettemads.

I det store hele er der ikke problemer med at køre bil i Ukraine.
Hvis du kender en lille smule til det kyrilliske alfabet er det en hjælp, men de har byskilte og afstandsskilte med "normale" bogstaver.
Det er meget let at køre fra Boryspil til Poltava.
Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har lejet bil i Ukraine, men jeg har kørt i hele den østlige del af Ukraine.
Der er kun et problem - det er politiet.
De er så korrupte så du drømmer ikke om det.
De giver udtryk for at de ikke forstår engelsk - men når der kommer gloser som "you are crazy" eller "maniac" så kan de godt forstå dig
Hvis de stopper dig, og står med to finger og slår sig på halsen, betyder det at du har drukket, og du kan fortælle dem lige så mange gange du vil, at du ikke har drukket, de er kolde i r....
De er utrolig dygtige til at "spotte" dig, de ved jo godt at der er dollars eller Euro i lommerne på dig.
Den første gang jeg blev stoppet, var mellem Poltava og Kharkov. Jeg kom som bil nummer tre, og wupti - der sad sku lige en vesterlænding.
Jeg måtte lige blæse i ballonen, det er det gamle system med glasrøret, og dette rør er et "tryllerør". Det bliver grønt SELVOM du ikke har drukket. Jeg måtte "lemme" 300 dollars, da flyet til DK ikke ville vente på mig. Og så kunne ham den fordrukne dansker køre igen
Anden gang jeg blev stoppet, ville de have 600 Hryvnia fordi jeg trak udover fuldt optrukne linier, men forhandlede mig frem til 200 Hryvnia.
Den tredie gang gemte jeg mig bag en stor lastvogn, men nej nej, de SER dig. Der begyndte betjenten på deres fis igen med at jeg havde drukket. Jeg blev så gal, så jeg fortalte ham på russisk at jeg ikke drak alkohol, øl eller vin men kun coca cola, og så tog jeg min tomme halvliters plastik flaske og hammerede den med i dørkanten mellem betjentens hænder, og sagde på engelsk at han skulle stoppe de der tricks, fordi jeg kendte at til dem.
Han blev så sur at jeg fik lov til at køre igen.
Du skal være meget opmærksom på hastigheds skiltene. Du skal køre på en hovedvej til Poltava og så dukker der lige en "flække" op i ny og næ med 60 km/t og så er de der.
De gemmer sig bag træer, små overdækkede busholdeplads skure ect. og de står mange steder.
Det bedste du kan gøre, er at have Hryvnia i den ene lomme og så 20 - 30 dollers eller Euro i den anden. Hvis du har flere kontanter så gem dem et eller andet sted i bilen - ikke i kufferten. Jeg gemmer mine penge bag beklædningen i bagagerummet. Og hvis de vil have flere penge end jeg har af kontanter i lommerne, så viser jeg dem bare mit Mastercard, så kan de jo køre med mig til en pengeautomat, men her kan jeg kun hæve Hryvnia, og så er det jo lige som om det ikke er så sjovt mere for dem.
Jeg vil ikke afskrække dig, blot fortælle dig om, hvad der evt. venter dig.
Jeg har vel efterhånden kørt 6 til 7.000 km i Ukraine og så er det vel ikke så mange gange jeg er blevet stoppet.
Kig dig godt for - der er nogle som absolut ikke kender færdselsreglerne. Der kan komme biler og overhale dig over venstre svingbaner - fuldt optrukne linier - spærreflader - nogle køre som sindsyge. En gang blev jeg overhalet indenom - på en ET SPORET VEJ - af et lastvognstog - jeg kørte kun 90 km/t.
Hvis der er reklamer for udlejningsfirmaet på evt. bagbeklædningen til nummerpladen - så dæk det til - der er ingen grund til at reklamere over for politiet at det er en udlejningvogn.
Og lige en sidste ting - tag dig iagt for hullerne i vejene - Øhhhh - veje, jeg ved ikke hvad man skal kalde det for - men det er det bilen køre på
God tur.

mvh.
Mikaudi
Reply With Quote