Russisk-Dansk Forum

Russisk-Dansk Forum (http://russisk-dansk-forum.dk/index.php)
-   Rejser til Rusland, Hviderusland, Ukraine og det tidligere Sovjetunionen (http://russisk-dansk-forum.dk/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Processeult ophold i dk ! (http://russisk-dansk-forum.dk/showthread.php?t=476)

Astra16V 07-02-2010 15:46

Processeult ophold i dk !

Hej !

Da jeg syntes det emne kan fortolkes på mange måder så vil jeg godt lige fortælle hvad jeg har fundet ud af ved at søge lidt rundt i dette emne.

Processeult ophold er noget man har i Danmark og det giver ret til at opholde sig i danmark mens ens sag behandles i US. Hvis man ønsker at fortage en udenlands rejse så skal man kontakte US for at få en tilbage rejse tilladelse . Dette gælder KUN HVIS MAN STADIG HAR ET GYLDIGT VISA. Hvis visaet er rendt ud mens man opholder sig på processeult ophold her i landet kan man ikke få en tilbagerejse tilladelse og hvis man forlader landet kan man IKKE komme tilbage før ens sag er afgort. Men der imod som omtalt er visa stadig gyldig og kan man rejse og komme tilbage indenfor visa udløber jamen så skulle der ikke være de store problemmer i det. Håber jeg har gjort dete emne lidt mere overskuligt.

Mvh.
Astra16V

Mikaudi 07-02-2010 18:37

Hej Astra.

Det er ikke helt rigtigt.
DET GÆLDER OGSÅ HVIS MAN IKKE HAR GYLDIGT VISUM.
Hvis du er i DK, og dit visum udløber, kan du godt rejse tilbage.
Når man henvender sig i US, får man udstedt et nyt visum, hvis det gamle er udløbet.
Min kone og datteren fik et multientry visum gældende for to måneder.
De kan rejse ud og ind af DK lige så mange gange det passer Dem indtil d. 29/3-2010.

m.v.h.
Mikaudi

BAT*21 07-02-2010 19:51

Det er rigitgt Mikaudi, men jeg tror Astra mener med det, at hvis éns visa udløber og man IKKE, har nået at modtage brevet fra screenteam 1, senest 14 dage efter afleveringen af ansøgningen, så ER man jo nødt til at rejse hjem.

Der er så kommet nye boller på suppen, efter vi ansøgte, for dengang måtte man ikke indgive direkte ved skranken hos US, de nægtede pure at tage imod,- indtil Birthe Rønn kom på skærmen med alt roderiet inde hos US og proklamerede, at det måtte de skal godt alligevel.

Ja det var jo bare meget rart at vide. . .

Astra16V 07-02-2010 20:28

Hej !

Ja det jeg mente er at hvis visa udløber inden man når at få brevet men at man kan få det forlænget det vidste jeg ikke og kunne ej heller finde noget selv om jeg har brugt nogle dage på at lede rundt omkring. Men så er det jo rart at Mikaudi kan fortælle ydeligere nyttige ting . Men nu spøger jeg så nok dumt. En kvinde kommer her til bliver gift og søger FS sammen med sin mand og hovsa visaet er ved at få en ende . Kan man så bare få det forlænget sådan bare lige uden videre ?? og hvad nu hvis man er her på et turistvisa ?? kan man så få et multi entry visa i stedet ?? Se det er jo vigtige spøgsmål for de nye at få svar på og ikke mindst dem som står og skal til det. Så jeg håber Mikaudi kan komme med lidt mere fyldestgørende vedrørende dette emne.

Mvh.
Astra16V

BAT*21 07-02-2010 22:53

Jeg er overbevist om, at man ikke BARE LIGE, kan få forlænget visa, blot fordi man er blevet gift.
Det vil jeg ihvertfald godt lige se beviser på.

T63 08-02-2010 06:53

Der er nok en årsag til at man skal søge hvert andet år.

Anvender man EU-reglerne for familiesammenføring, skal der kun søges 1 gang, nemlig første gang man søger FS, herefter skal der kun søges igen efter 5 år, hvor man her kan søge om permanent opholdstilladelse.
Een af flere goder ved at anvende sin EU ret ifb. med FS.

T63 08-02-2010 06:57

Quote:

Originally Posted by Mikaudi (Post 2720)
Hej Astra.

Det er ikke helt rigtigt.
DET GÆLDER OGSÅ HVIS MAN IKKE HAR GYLDIGT VISUM.
Hvis du er i DK, og dit visum udløber, kan du godt rejse tilbage.
Når man henvender sig i US, får man udstedt et nyt visum, hvis det gamle er udløbet.
Min kone og datteren fik et multientry visum gældende for to måneder.
De kan rejse ud og ind af DK lige så mange gange det passer Dem indtil d. 29/3-2010.

m.v.h.
Mikaudi

Tak for opdateringen Mikaudi.
Det har været normalt kendt, at så længe man opholder sig her på processuelt ophold, må man ikke forlade landet. Dette er så en lempelse eller . . . igen en af de meget svære fortolkninger i regelsættene.

Din sag er konkret så det er en stor hjælp for os alle! tak.

kroshka 08-02-2010 07:37

Jeg føler jeg bliver nødt til at skrive her (som skrevet andet steds - og i modsætning til, hvad der er skrevet overfor), at såfremt man indleverer sin FS-ansøgning hos det lokale politi, får man per automatik tilladelse til lovligt processuelt ophold - som altså er gyldigt i perioden frem til man modtager brevet fra US. I sidste uge tog det 7 uger for US at skrive/sende et sådant brev. Denne information har jeg fra henvendelse til Odense politi og US i sidste uge - hvilket Admin også har forespurgt om hos Aalborg politi og fået bekræftet. Begge politi-kredse giver kvittering på indleveringen af FS-ansøgning. Man skal således ikke rejse ud af Danmark, hvis man ikke har modtaget et officielt brev fra US inden visum-udløb

(Ydermere kan jeg oplyse at Schengen-ambassaderne i DK ikke udsteder Schengen visa til personer, der allerede opholder sig i Schengen). Man kan iøvrigt læse lidt mere om tilbagerejse-tilladelse her http://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoer...tilladelse.htm

Astra16V 08-02-2010 08:49

Hej !

Jeg kiggede også på Nyidanmark og når man læser denne tekst om tilbagerejse tilladelse så står intet om det med processeult ophold . der står noget med hvis der er ganske specielle humanitære ting der taler herfor så kan man få en tilbagerejsetilladelse. Men igen processeult ophold giver altsår ikke lov til at rejse ud og så komme tilbage. I alt fald ikke hvad jeg kan se. Og processeult ophold er jo kun noget DK udsteder. Så i bund og grund det jeg efterlyser er noget sort på hvidt hvor der står hvad man må og ikke må under processeult ophold. Vi er helt enige om at det med kviteringen og omgående processeult ophold men det med ud og ind rejse igen er jeg meget intresseret i at få løst for se det er jo noget som virklig kan hjælpe andre som skal til at stå med disse problemmer derfor ville jeg meget gerne vi kunne få noget sort på hvidt så alle der bruger vores forum kan læse disse regler. Hvis vi får en helt fin afklaring på dette så laver jeg posten til en Sticky så alle meget nemt kan finde den.

Mvh.
Astra16V

kroshka 08-02-2010 10:57

Jeg skal ikke gøremig over-klog på dette område - men jeg har indtrykket af, at hvis man skal rejse p.g.a. sygdom, dødfald m.v. i familie får man straks lov til dette - altså at komme tilbage. Ellers mener jeg, at man nok skal ansøge om det. Men det er mit indtryk, at man godt må - lad os sige rejse direkte til Thailand og tilbage igen - man har jo lov til at være i DK - men man må altså ikke mellemlande i f.eks. Frankfurt. Men jeg skal ikke være skrå-sikker.

All times are GMT +1. The time now is 10:58.